VERSLAG: Wave Gotik Treffen 2024

Festivalinfo was aanwezig op Wave Gotik Treffen 2024 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 115 foto's.

Bekijk de Wave Gotik Treffen 2024 foto's

VERSLAG: Jarka van der Velden

Wave Gotik Treffen 2024

Wave Gotik Treffen (WGT) is een vierdaags festival dat jaarlijks wordt gehouden in Leipzig. Meer dan 200 bands binnen de Gothic, New Wave, Electro, Industrial, Metal en Medieval genres spelen op verschillende plekken verspreid over de hele stad. Bezoekers kunnen met hun festivalbandje gebruik maken van het openbaar vervoer om bij de verschillende podia te komen, waaronder concertzalen, kerken, het theater en zelfs het oude stadsbad. Naast muziek is er ook ruimte voor o.a. lezingen, tentoonstellingen in musea, een Victoriaanse picknick en rondleidingen op de oude begraafplaats. Leipzig en zijn half miljoen inwoners verwelkomen de internationale bezoekers van het festival met open armen en zien met grote interesse toe hoe de stad zwart kleurt tijdens het Pinksterweekend.

Tijdens het 31e Wave-Gotik-Treffen organiseert Gothic Identity opnieuw een reeks lezingen en discussies in het Engels, die zich richten op verschillende aspecten van de gotische identiteit, waaronder de geschiedenis, het gebruik van politieke of spirituele symboliek en de diepere artistieke concepten.

Voor de Amerikaanse artiest GVLLOW is het de eerste keer dat hij op WGT optreedt. GVLLOW mengt de sonische en visuele esthetiek van 80's new wave en Zuid-Californische punkrock met de strandgeluiden van Dick Dale en The Beach Boys om een geluid te creëren dat fris, divers en volstrekt uniek is. Met een complete band weet hij een verassend en energiek optreden neer te zetten, inclusief kleine circle pit in het publiek.

Dit jaar staan er twee middernacht specials op het programma. De eerste band is Ladytron die hun eerste optreden in Duitsland geven sinds 2008. Helaas komt de muziek van de Electro Pop band niet helemaal tot zijn recht in de grote Agra hal. Als het optreden in een kleinere zaal zou zijn gegeven zou de muziek veel intiemer hebben geklonken en een club vibe hebben gecreëerd. Neemt niet weg dat de bandleden alles geven om een fantastisch optreden neer te zetten. Met nummers als ‘Destroy Everything You Touch’ en ‘Seventeen’ is het onmogelijk voor het publiek stil te blijven staan.

Peter Heppner heeft het genoegen om dit jaar twee maal op te mogen treden. De oud voorman van Wolfsheim geeft samen met zijn band een concert in de grote hal op het Agra terrein. Daarnaast geeft hij een speciaal akoestisch concert in de Peterskerk. Helaas kunnen niet alle fans van deze bijzondere setting genieten. Er zijn beperkte plaatsen die bij lange na niet voldoende zijn voor de lange rij mensen die zich ruim om de kerk heeft gevormd. Degene die een plek hebben weten te bemachtigen worden getrakteerd op een prachtig concert waarbij alle bekende nummers voorbij komen en afgesloten wordt met ‘Kein zurück’.

In de Felsenkeller geeft Other Day een prachtige show. Bij voorgaande optredens stonden zanger Sad en celliste Niha-Céta alleen op het podium samen met hun gitarist. Dit keer hebben ze vier danseressen meegenomen die het optreden tijdens ieder nummer in een andere samenstelling verrijken. Heerlijk om naar te kijken zonder dat het alle aandacht van de rustige ambient, Gothic, Dark Wave muziek weg trekt. De zang wordt met zoveel passie gebracht dat de emoties die tijdens het optreden door het publiek voelbaar zijn na afloop allemaal tegelijk zichtbaar vrijkomen bij zanger Sad terwijl hij van het podium loopt.

De tijden dat Umbra Et Imago met een wervelende BDSM show op de bühne stond zijn voorbij. Daarom moeten ze het nu alleen nog van de muziek hebben. O.a. ‘Milch’, ‘Alles Schwarz’ en de Falco cover ‘Amadeus’ komen voorbij. Tijdens het optreden blijkt dan toch dat zanger Mozart niet de beste zanger is, gelukkig weten ze dit goed te maskeren door zo nu en dan een vals zingende sopraan mee te laten zingen.

Diva Destruction geeft een exclusief en eerste concert in Europa sinds 2004. Singer-songwriter Debra Fogarty heeft het optreden een paar maanden geleden weer opgepakt. Samen met haar originele drummer Jimmy Cleveland weet ze het publiek terug mee te nemen naar de Amerikaanse Gothic Rock van rond het millennium. Naast de klassiekers ‘The Broken Ones’ and ‘Enslaved brengt ze ook de nieuwe single ‘Break Free’ ten gehore. Zichtbaar emotioneel en dankbaar om weer op de bühne te staan en zo enthousiast te worden ontvangen roept ze meerdere malen “Keep the music alive after so many years!”.

Het meest verassende optredens is wel het eerste Europese optreden van Prayers. Prayers is de eerste muzikant/kunstenaar die de term cholo goth gebruikt om dit muziekgenre te omschrijven, waarin de harde realiteit van het bende- en straatleven wordt verkend op dreunende beats en wervelende synthesizers. Rafael Reyes heeft zich laten beïnvloeden Gothic Rock en donkere jaren 80 muziek, maar ook door zijn leven als bendelid in een van San Diego's oudste bendes, ook wel bekend als Sherman 27. Om dit bende verleden te benadrukken heeft hij twee krachtpatsers meegenomen die zo afkomstig kunnen zijn uit een Amerikaanse bende. De volledig getatoeëerde en gepiercete mannen staan het gehele concert met ontbloot bovenlichaam twee zwaarden en twee dubbelzijdige bijlen vast te houden. Zo nu en dan voor de borst gekruist dan weer omlaag hangend. De Mexicaanse Amerikaan heeft een vrouw met Duitse roots en is daarom extra verheugd om op te mogen treden op het WGT. Hij speelt dan ook het speciaal voor haar geschreven nummer ‘Perfect For you’ dat zowel uit Engelse als Spaanse tekst bestaat.

Dit jaar heeft de organisatie van het WGT een grote naam weten te strikken. De Editors mogen als middennacht special optreden. Vol passie weten ze de zaal plat te spelen met nummers als ‘A Ton Of Love’, The Racing Rats’ en ‘Munich’. Ook wordt het publiek getrakteerd op een speciale versie van ‘Smokers Outside The Hospital Doors’, waarbij halverwege Tom Smith een gedeelte akoestisch speelt. Het dak gaat eraf tijdens de toegift ‘Papillon’.

Helaas heeft Viva La Fête door ziekte af moeten zeggen. In korte tijd heeft de organisatie van WGT niemand minder dan publiekslieveling Welle: Erdball als vervangende act weten te strikken. De opkomst is dan ook enorm en in de overvolle Agra zaal geeft de geroutineerde band, met hun herkenbare Commodore 64 sound, het gebruikelijke optreden. Natuurlijk komen de ballonnen weer tevoorschijn tijdens ‘Schweben, Fliegen, Fallen’ en wordt een klassieker als ‘VW käfer’ niet overgeslagen. Kortom, geen verassingen, maar wel vertrouwd en groots.

Aan Kirlian Camera de eer om het grote Agra podium het WGT af te sluiten. Waar de muziek van Ladytron niet helemaal tot zijn recht kwam in deze grote zaal, heeft Kirlian Camera daar helemaal geen moeite mee. Hun Dark ambient, Dark Wave, Synth pop vult de hele zaal en laat het publiek voelen alsof ze in een kleine club dansen op nummers als ‘Blue room’ en de Depeche Mode cover ‘Wrong’.

Wederom een geslaagde 31e editie van het Wave Gotik Treffen, met een diversiteit aan muziekgenres. Waar ander Gothic festivals dezelfde bands inmiddels jaren lang laten circuleren verdient de organisatie van het WGT echt complimenten dat ze nog steeds (onbekende) acts weet te boeken die totaal verrassen.

FOTOGRAFIE: Jarka van der Velden

12345678910
Lisieux foto Wave Gotik Treffen 2024 Lisieux foto Wave Gotik Treffen 2024 Lisieux foto Wave Gotik Treffen 2024 Lisieux foto Wave Gotik Treffen 2024 Lisieux foto Wave Gotik Treffen 2024 Miranda Sex Garden foto Wave Gotik Treffen 2024 Miranda Sex Garden foto Wave Gotik Treffen 2024 Miranda Sex Garden foto Wave Gotik Treffen 2024 Miranda Sex Garden foto Wave Gotik Treffen 2024 Miranda Sex Garden foto Wave Gotik Treffen 2024 Miranda Sex Garden foto Wave Gotik Treffen 2024  foto Wave Gotik Treffen 2024

12345678910

ASM FESTIVAL 2024Het ASM festival in Arnhem bestaat al een paar jaar en is een kleinschalig...

LONDON CALLING #1 2024 Het showcase festival London Calling in Paradiso, Amsterdam wist zoals altijd...