VERSLAG: Hello Festival 2024

Festivalinfo was aanwezig op Hello Festival 2024 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 42 foto's.

Bekijk de Hello Festival 2024 foto's

VERSLAG: Anjelica Hollen

Hello Festival 2024

Het publiek stroomt zaterdag 8 juni al vroeg richting de frisse en natte Rietplas in Emmen. DI-RECT opent namelijk om 13:45 de mainstage van Hello Festival. De Haagse rockband is daarom niet alleen een sterke, maar ook een slimme opener. Het weer laat te wensen over en de artiesten die in de uren na DI-RECT geprogrameerd staan, zijn niet allemaal de grootste publiekstrekkers. Maar nu is het al meteen gezellig druk. DI-RECT speelt een set met slechts enkele nummers van voor 2020, het Soldier On-tijdperk, die de band veel nieuwe fans heeft opgeleverd. De nummers worden dan ook tot op de heuvels ver achter het podium luidkeels meegezongen. Na het optreden van DI-RECT krijgt het publiek op de kleinere Paytree Stage de Nederpop All Stars voorgeschoteld, waar Henk Westbroek, Erik Mesie, Alides Hidding en Hans de Booij een meezingfeestje organiseren waar jong en oud samenkomen om op te warmen bij Nederhits als Annabel, Stiekem Gedanst en Vriendschap. In de nog kleinere Tent Zonder Naam kan het publiek op dat moment genieten van lokale helden Easterfield.

Op de mainstage neemt Sanada Maitrera het stokje over van DI-RECT, maar hoewel de zanger een scala aan hits, zoals ‘Dance Little Sister’ en ‘Wishing Well’, meeneemt, druipt het grote gros toch af om het optreden van Bankzitters te bekijken in de (voor de act te) kleine Tent Zonder Naam. Tony Hadley zet een solide set neer, maar het valt te betwijfelen of de act geschikt is voor een festival. Het lijkt erop dat de meeste mensen ervoor kiezen om tijdens het optreden even een hapje te eten of zelfs thuis op te warmen. Het terrein is namelijk opvallend minder druk dan eerder op de dag. Froukje weet op de Main Stage te boeien met een afwisselende set van oudere en nieuwe liedjes. Een mooi moment vindt plaats als haar uit Emmen afkomstige vader, René Veenstra, die eerder op Hello Festival’s voorloper Retropop optrad met zijn band The Charlies, zijn dochter op het podium vergezelt om een nummer mee te spelen. Ze sluit haar set af met het aanstekelijke ‘Niets Tussen’. Het is jammer dat het grootste deel van het publiek haar optreden over lijkt te slaan, want Froukje is met gemak een van de hoogtepunten van de hele dag.

Helmut Lotti Goes Metal mag na Froukje aantreden op de Main Stage. Met zijn metal act is Lotti een opvallende boeking op het mainstream festival. Toch weet de zanger met zijn stem en band te imponeren. Met zijn slimme keuze voor covers van onder andere Alice Cooper, Guns ‘n’ Roses en AC/DC is het sowieso een feest van herkenning. Rapper Donnie is vrolijk en goedlachs als altijd, maar speelt een rommelige set, waardoor de stemming er niet echt inkomt. En dat is best opvallend, want aan hits en meezingers geen gebrek. Om 22:50 wordt het lange wachten op de afsluitende act Acda & de Munnik eindelijk beloond. Toen het duo ermee ophield, lieten ze een gat achter in de Nederpop dat alleen opgevuld kon worden door een reünie van het tweetal zelf. Zo blijkt ook weer op de koude zaterdagavond aan de Rietplas. De setlist zit sterk in elkaar, met de hits 'Kapitein deel II', 'Niet of Nooit Geweest' en 'Ren Lenny Ren' als openers. Er wordt meegezongen, er worden armen om elkaar heen geslagen en hier en daar vloeit zelfs een traan: Nederland was nog niet klaar met Acda & de Munnik. En Thomas Acda en Paul de Munnik ook niet met ons, want ze spelen een uur lang vol overgave en de tweestemmige zang klinkt nostalgisch en vertrouwd, maar ook fris en optimistisch. En het zal waarschijnlijk nooit gaan vervelen.

Nadat de Main Stage succesvol is afgesloten, weet de trouwe bezoeker: Hello Festival is niet compleet zonder een afsluitend optreden van [b]Daredevils[/b], die het publiek dat het tot het einde volgehouden heeft met hun razendsnelle set vol meezingers moe maar voldaan naar huis sturen.

Wat betreft de randzaken valt op dat Hello Festival dit jaar nog een stapje groter is gegaan. De opzet van de podia is ruimer, er is meer ruimte voor kleiner entertainment in de vorm van een karaokecontainer, een Silent Disco en een heuse Fissa Fiets, waardoor er overal op het terrein ook kleine feestjes ontstaan. Het mag ook gezegd worden dat er wat betreft de toiletten en andere faciliteiten een grote stap is gemaakt. Voor een toiletbezoek hoeft niet gewacht te worden en het is er eigenlijk altijd schoon. De doorzettende groei doet afvragen wat de organisatoren volgend jaar in petto hebben.

FOTOGRAFIE: René Obdeijn

1234
 foto Hello Festival 2024 Di-rect foto Hello Festival 2024 Di-rect foto Hello Festival 2024 Di-rect foto Hello Festival 2024 Di-rect foto Hello Festival 2024 Di-rect foto Hello Festival 2024  foto Hello Festival 2024  foto Hello Festival 2024  foto Hello Festival 2024  foto Hello Festival 2024  foto Hello Festival 2024  foto Hello Festival 2024

1234

BEST KEPT SECRET 2024 - ZATERDAGOok dag twee biedt weer volop verrassingen. Neem bijvoorbeeld Pocelain ID, op...

Best Kept Secret 2024