VERSLAG: Levi's Brand New Night 2006

Festivalinfo was aanwezig op Levis Brand New Night 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 4 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Levi's Brand New Night

Spijkerbroekenmerk Levi’s en MTV organiseren vanavond een groot feest in Amsterdam Noord. De genodigden hebben hun kaartje gewonnen via de muziekzender of door een Levi’s product aan te schaffen. Beide merken hebben de afgelopen decennia met hun merk een dikke stempel gedrukt op de jongerencultuur. Wanneer deze twee merken samen iets organiseren, moet daar dus haast wel iets met klasse uit voortkomen. Dit blijkt al bij binnenkomst. Voordat het spektakel op het podium losbarst, kun je in een grote zaal met ruim hondend banken nog even relaxen.

Een half uurtje later dan gepland komen de MTV VJ’s het podium op. Onder toeziend oog van een camera vertellen ze wat er vandaag op het programma staat. Opgezwolle mag het spits afbijten. De rapformatie heeft met het album ‘Eigen Wereld’ zichzelf eindelijk in de spotlights gezet bij het grote publiek en is afgelopen zomer geboekt door vele festivals. Toch heeft het plotse succes een wrange bijsmaak. Het lijkt wel of, net zoals bij Osdorp Posse gebeurde, de fans van het eerste uur de band de rug toekeren. Want hoe underground is het om op een feestje van MTV te spelen? Opgezwolle laat zich echter niet kisten en roept tegen de niet zo volle zaal: “Kunnen jullie twee handen in de lucht steken? De zaal is nog niet zo vol, dus dan lijkt het meteen wat meer!”. Toch blijft het merendeel van het publiek op een afstandje de verrichtingen op het podium gadeslaan.

Ondanks deze afwachtende houding krijgen de mannen van Opgezwolle een behoorlijke respons op de ingezette klassiekers. Zij het enigszins geforceerd: “Dit is er eentje uit de categorie meezingers. Als je de tekst kent, help ons dan mee. We zijn namelijk wat vergeetachtig.” Wanneer Sticky Steez, Phreako Rico en DJ Dippie Delic het podium verlaten, is het de beurt aan een dj om de tijd te vullen tijdens het ombouwen. Normaal gesproken een moment dat het publiek massaal naar de bar stroomt of gaat bijpraten. Vanavond krijgt de DJ het publiek echter moeiteloos mee en veel mensen blijven staan om te dansen op de hitjes die voorbij komen.

Wie ook garant staat voor een feestje is de tweede act, oftewel Vive La Fete. Het verliefde stel heeft er duidelijk zin in en geeft een spetterende show. Helaas wel een op herhaling: naast de kleding van de bandleden is ook de setlist al hun hele tour hetzelfde. Opvallend aan de show is dat er geen woord tegen het publiek wordt gezegd. Geen klein “dankjewel” na het applaus tussen de nummers door en zelfs geen woord van dank wanneer de band het podium verlaat. Laat de electroband vanavond de muziek spreken?

Hoewel Anouk de headliner van dit feestje is, sluit ze de avond niet af. Mensen die hun trein moeten halen, komen dus niet in de problemen. Dit jaar annuleerde de Haagse diva haar komst naar Pinkpop, maar tegen een optreden in een koude loods zegt ze natuurlijk geen nee. Vandaag opvallend genoeg zonder de grote lichtshow die we van eerdere optredens tijdens deze tour kennen. De eenendertigjarige zangeres is merkbaar meer down to earth dan dat we van haar gewend zijn. Zo praat en lacht ze veelvuldig tegen het publiek.

Tijdens de show is er veel aandacht voor de oude(re) nummers, zoals hitsingle ‘The Dark’. Helaas staat er op veel momenten een groep cameramensen pontificaal voor Anouk. Nee, we zijn niet geinteresseerd in de achterkant van deze personen! Maar goed, iedereen is hier vandaag gratis naar binnen en een gegeven paard mag je natuurlijk niet in de bek kijken.

FOTOGRAFIE: Joël Rooth

Opgezwolle foto Levi's Brand New Night 2006 Opgezwolle foto Levi's Brand New Night 2006 Vive La Fête foto Levi's Brand New Night 2006 Vive La Fête foto Levi's Brand New Night 2006

PERSISTENCE TOUR 2006In de 013 staat tijdens de Persistence tour de creme de la creme van de...