VERSLAG: Pukkelpop 2010

Festivalinfo was aanwezig op Pukkelpop 2010 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 121 foto's.

180.000 feestbeesten op brandende jubileumeditie Pukkelpop

De festivaljunkies die helemaal naar Hongarije zijn gegaan voor een brandende zon, hadden ook gemakkelijk naar België kunnen afreizen! Het publiek op Pukkelpop, gehouden in de Belgische provincie Limburg, doet het namelijk ook met blote mannenlichamen en lange ongedekte benen van de ladies. Het 3-daagse festival wordt gelijktijdig gehouden met het Nederlandse broertje Lowlands, maar daarover kun je beter niet beginnen. Want de Vlamingen kennen het festival niet eens, en de Hollanders zijn juist het land ontweken vanwege de 3FM-kwaal.

Pukkelpop begint eigenlijk (onofficieel) al op de woensdagavond. Een groot – en volgens velen het gezelligste - gedeelte van het festivalterrein is namelijk reeds toegankelijk voor de echte feestbeesten. Het dancegedeelte kan op de vooravond op veel bezoekers rekenen en dat betreuren de openers op donderdagochtend. ‘Ik weet dat het vroeg is, maar er mag best gedanst worden’ laat Bear In Heaven weten terwijl iedereen dronken aan het waggelen is. Wie graag een kater wegspoelt met nog meer alcohol heeft een goede vriend aan De Jeugd Van Tegenwoordig. Het melige drietal is in België ook enorm succesvol en trakteert het publiek. ‘Wanneer je dit inlevert bij de bar, dan krijg je een meter aan gratis bier’ roept Wille Wartaal terwijl hij ballenbakballen in het publiek werpt. Iets wat Matt & Kim waarschijnlijk hebben gezien, want die delen de volgende dag ook leuke dingen uit aan het publiek.

De 180.000 bezoekers worden verwend met een aantal opvallende (jeugdbandjes-)reünies. De eeuwige pubertjes van Blink 182 (inclusief een geweldige drumsolo van Travis Barker als toegift) en het treurige Limp Bizkit beklimmen het hoofdpodium. Wat ondanks de overdreven Amerikaanse frontman Fred Durst nog best vermakelijk is, maar het piemel-tussen-mijn-benen-trucje was misschien niet echt nodig. Het festival heeft ook de eer rond het laatste optreden van Ou Est Le Swimming Pool, de zanger/toetsenist Charles Haddon koos namelijk voor the easy way out. En hopelijk was het ook de laatste keer voor Surfer Blood en Kate Nash, want die weten het live behoorlijk te verpesten voor de fans. ‘Check yr lipstift’ geeft een bezoeker aan op een geïmproviseerd spandoek.

Net als vorig jaar hebben And So I Watch You From Afar, Steve Aoki, The Bloody Beetroots, Blood Red Shoes , Snow Patrol, Noisia en The Soft Pack opnieuw een uitnodiging in de brievenbus gehad. Ook Selah Sue is opnieuw geprogrammeerd, maar heeft een extra dubstep/drum and bass-act met AKS. Zeer geslaagd en gewillig. De ultieme Pukkelpop-hoer is echter zanger/gitarist Brian Molko. De 37-jarige staat namelijk alweer voor de dertiende keer geprogrammeerd met zijn Placebo, waarover hij genoeg leuke anekdotes heeft. Laten we ook hopen dat Mumford & Sons weer mogen komen in 2011, maar dan alleen op een oneindig groot grasveld, want de mannen waren veel populairder dan de organisatie had verwacht.

De hiphop-deuntjes kwamen vorig jaar (50 Cent en N.E.R.D.) nog uit Amerika, maar ditmaal is het Zuid-Afrika wat de klok slaat. Met behulp van die internet het Die Antwoord binne 'n week 'n massiewe aanhangersbasis oor die Internet ryker geword. Maar ook hun vriendje Jack Parow is immens populair en heeft met ‘Cooler As Ekke’ een aanstekelijke hitsingle gemaakt - helaas is zijn sponsordeal met een lelijk schoenenmerk wel iets te aanwezig. Ook is er superster Kelis aangetrokken voor de liefhebbers van het genre. De 31-jarige is onlangs (mei 2010) gescheiden van superster Nas en ze is ouderwets wild op het podium. Maar door het stiekeme geschuif in het tijdschema hebben helaas weinig mensen het kunnen beleven.

Het festival staat vol met harde beats, langharige metalmuziek en gespierde hardcore-bands, maar ook veel intiemere optredens zijn er te beluisteren. Het is even graven, maar Laura Marling (ex-Noah and the Whale) en Jónsi (Sigur Rós) staan op het programma. Natuurlijk zijn de festivaltenten niet geluidsdicht en is de overlast enorm storend, een mix van Pendulum met de stem van de IJslandse zanger is niet echt aantrekkelijk. Een geschikte plek voor rustige(re) optredens is Pukkelpop zeker niet, maar het heeft gelukkig genoeg andere kwaliteiten. En niet alleen Jónsi kwam zonder zijn bandmaten, maar ook Serj Tankian (System Of A Down), Mark Lanegan (Queens of the Stone Age-gastzanger) en Kele (Bloc Party) laten blijken het zonder de achterban te kunnen.

De jubileumeditie van Pukkelpop heeft een geweldige line-up en is ein-de-lijk eens (geheel begrijpelijk) uitverkocht. De organisatie zal niet snel klagen, maar de bezoekers worden de snelle wachtrijen redelijk beu. Ook zijn veel podia ontoegankelijk geworden door de menigte. Hiernaast zijn ook de prijzen naar absurde hoogten gestegen, een broodje kebab is namelijk €10 en een verfrissend watertje tijdens de warme brandende zon is gewoonweg €2,50. En was het vorig jaar nog €135 voor een combiticket, was het ditmaal €145. Maar wetende dat het laatste Iron Maiden-concert €59 kost, is het allemaal natuurlijk alsnog een lachertje!

1234567891011
All Time Low foto Pukkelpop 2010 All Time Low foto Pukkelpop 2010 Band Of Horses foto Pukkelpop 2010 Band Of Horses foto Pukkelpop 2010 Band of Skulls foto Pukkelpop 2010 Band of Skulls foto Pukkelpop 2010 Black Rebel Motorcycle Club foto Pukkelpop 2010 Black Rebel Motorcycle Club foto Pukkelpop 2010 Blink-182 foto Pukkelpop 2010 Blink-182 foto Pukkelpop 2010 Danko Jones foto Pukkelpop 2010 Danko Jones foto Pukkelpop 2010

1234567891011

LOWLANDS 2010Lowlands was ook dit jaar weer een groot succes.Drie dagen genieten van het...

LOWLANDS FESTIVALREPORT 2010 Via Festivalinfo is twee weken lange gezocht naar de twee personen die voor...