VERSLAG: Neurotic Deathfest 2012

Festivalinfo was aanwezig op Neurotic Deathfest 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 69 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

123

Neurotic Deathfest - zaterdag 3 maart

De tweede dag van Neurotic Deathfest 2012 wordt geopend door de Tasmaanse band Psycroptic. De zaal is bij aanvang van de show slechts voor de helft gevuld. Live komt de muziek van het viertal anders over dan op album. Het geluid is net iets ruiger. De drum- en gitaarpartijen lijken ook minder strak dan op cd. De band is een leuke opener van de dag maar geef mij maar een van hun platen.

Het Belgische Leng Tch'e draait al jaren mee maar is nooit doorgebroken in de metal scene. Wellicht dat dit komt door de vele bezettingswisselingen. De band is opener in de kleine zaal en in tegenstelling tot eerder bij Psycroptic puilt de zaal uit wanneer de band begint te spelen. De snoeiharde deathgrind bevat veel tempowisselingen en luistert lekker weg. Een grote moshpit en wat crowdsurfers geven aan dat de band in dit half uur weinig fout doet. De zanger weet het publiek flink op te jutten en laat zich tegen het einde van de show in het publiek vallen. Hopelijk heeft de band volgende keer een groter podium, de kleine zaal is gezellig en intiem maar er zijn simpelweg teveel liefhebbers.

De Amerikaanse black/death metal formatie Acheron trapt af voor een behoorkijk lege zaal. De anti religieuze band onder leiding van 'reverent' Crowley is niet erg bekend in Nederland. Het geluid staat net als bij Psycroptic ook nu niet helemaal lekker. De gitaarpartijen zijn vaak slechts als ruis op de achtergrond te horen. Tegen het einde van het optreden is het in de grote zaal nog redelijk druk maar aan het lage aantal headbangers te zien is het aantal fans beperkt.

De verrassing van de dag voor velen is Origin. Het geluid klinkt in tegenstelling tot bij veel andere optredens in de grote zaal dit weekend, erg goed. De brutal death metal van het kwartet uit Kansas klinkt van begin tot eind goed en zanger Ryan maakt er met het publiek een mooi feestje van. De moshpit gaat er niet zo wild aan toe als de band zou willen, maar dat het Nederlandse publiek wat tam is, is niets nieuws.

De naam Morgoth zal bij de meeste mensen wel een belletje rinkelen, maar dan wordt eerder gedacht aan de boeken van Tolkien dan aan de black death metal band uit Duitsland. Vorig jaar werd de reünie van het viertal een feit en dat werd gevierd met enkele exclusieve festivalshows. Nu doen ze als onderdeel van een tournee Tilburg aan, maar veel mensen zijn er in de zaal niet te vinden. In tegenstelling tot Origin, dat voor een volle zaal speelde, is de Dommelsch Zaal nog niet voor de helft gevuld. Misschien is de muziek wat te soft tussen al het harde death grind werk.

Eenmansorkest Putrid Pile staat voor de tweede keer op Neurotic Deathfest. Met een biertje in zijn hand betreed Shaun het podium voor een uitpuilende kleine zaal. Een half uur lang luisteren naar een drumcomputer en een man krijsend in een microfoon is op zich niet bijzonder, maar de flauwe opmerkingen tussendoor maken veel goed.

Anaal Nathrakh uit Engeland is op cd erg veelbelovend. De ene na de andere plaat wordt lovend ontvangen in metalland. Live blijkt het echter allemaal wat tegen te vallen. De zaal is voor de helft gevuld en het geluid is rommelig.

123

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

123456
Psycroptic foto Neurotic Deathfest 2012 Psycroptic foto Neurotic Deathfest 2012 Psycroptic foto Neurotic Deathfest 2012 Psycroptic foto Neurotic Deathfest 2012 Psycroptic foto Neurotic Deathfest 2012 Psycroptic foto Neurotic Deathfest 2012 Leng Tch'e foto Neurotic Deathfest 2012 Leng Tch'e foto Neurotic Deathfest 2012 Leng Tch'e foto Neurotic Deathfest 2012 Leng Tch'e foto Neurotic Deathfest 2012 Acheron foto Neurotic Deathfest 2012 Acheron foto Neurotic Deathfest 2012

123456

5 DAYS OFF 2012De twaalfde editie van 5 Days Off bracht naast de gebruikelijke stromingen...

PINKPOP PERSCONFERENTIE 2012 Vanmiddag werd in Paradiso de jaarlijkse Pinkpop Persconferentie gehouden....