Tien maanden cel voor beveiligers Beatstad

Door Marz667 op 19 februari 2009 - 16:48 1 De drie beveiligers die in 2007 op hardhandige wijze een 18-jarige bezoeker van het popfestival Beatstad in Den Haag aanpakten, hebben woensdag celstraffen van tien maanden gekregen.

Daarvan zijn zes maanden voorwaardelijk, met een proeftijd van twee jaar. Dat heeft de rechtbank in Den Haag bepaald.

De jongen overleed nadat de beveiligers hem uit een viptent hadden verwijderd, waar hij zich vervelend gedroeg. De Hagenaar, bijna 2 meterlang en ruim 100 kilo zwaar, werd ruim een kwartier op de grond in bedwang gehouden.

Het Openbaar Ministerie eiste eerder gevangenisstraffen van twaalf tot vijftien maanden tegen de mannen.



bevrijdings festival16

NIEUWE NAMEN BEVRIJDINGSFESTIVALS + UPDATEDe bevrijdingsfestivals in Utrecht en Roermond hebben hun eerste namen op hun...

Agendainfo Awards 20081

LAATSTE KANS OM TE STEMMEN VOOR AGENDAINFO AWARDS 2008! Morgen, 20 februari, is de laatste dag dat er gestemd kan worden op de...

REACTIES

Avatar Musiquefreak
do 19 feb 2009 17:07

Musiquefreak Maar net goed, eigenlijk nog veel te weinig. Sowieso slecht dat het in Nederland zó lang duurt voordat die straffen worden vastgesteld, maar okay.

 0
Avatar Maiden77
do 19 feb 2009 17:08

Maiden77 En dat is geheel terecht. Buitensporig geweld moet bestraft worden en ook beveiligers zijn niet onschendbaar ook al denken ze vaak van wel. Moeten niet voor politie agent gaan spelen en zich gewoon aan hun taak houden en dat is dus beveiligen.
Iemand tegen de grond werken omdat die lastig is prima maar je moet wel proportioneel zijn met het gebruikte geweld. Iemand valt in 9 van de 10 gevallen niet zo uit zichzelf dood neer.

 0
Avatar SnarfLiono
do 19 feb 2009 17:27

SnarfLiono Dus na aftrek van voorarrest en de automatische kwijtschelding van 1/3 van je straf, na de helft van je straf uitgezeten te hebben al naar een halfopen inrichting en weekend verlof, hoef je als je verantwoordelijk bent voor iemand's dood dus: 14 dagen te zitten????????

 -1
Avatar Paul_Banks
do 19 feb 2009 17:35

Paul_Banks Ik was er niet bij dus wat er exact gebeurd is weet ik niet en of de straf dan terecht is, daar oordeel ik nog even niet over. Wat ik interessant vind het gedeelte over verantwoordelijkheid voor iemands dood. Als iemand in het verkeer op een onjuiste wijze invoegt, verder normale snelheid rijdt en op deze wijze een ongeluk veroorzaakt waarbij iemand omkomt dan willen we dit persoon toch ook niet minimaal voor 10 maanden in de cel zien verdwijnen, terwijl hij wel verantwoordelijk is voor de dood van iemand (bij vrijwel alle kleine 1000 dodelijke ongelukken in het verkeer heeft er namelijk iemand schuld).

Verder heeft streng straffen geen afschrikkende werking (de VS heeft zo'n beetje de strengste straffen en het hoogste percentage gevangenen) en ook afgelopen weekend hebben we gezien dat het niet werkt; supporters van mijn club en Ajax zijn gewaarschuwd (met toch forse gevolgen) en het loopt toch uit de hand).

En voorarrest is ook gewoon zitten, dus 10 maanden - 1/3 en wat verlof is geen 14 dagen.

 0
Avatar BasP
do 19 feb 2009 17:59

Wrong Wat een onzin-straf. Mag wel een paar jaar bovenop.

 0
Avatar Maiden77
do 19 feb 2009 18:51

Maiden77 Paul_Banks schreef:
Ik was er niet bij dus wat er exact gebeurd is weet ik niet en of de straf dan terecht is, daar oordeel ik nog even niet over. Wat ik interessant vind het gedeelte over verantwoordelijkheid voor iemands dood. Als iemand in het verkeer op een onjuiste wijze invoegt, verder normale snelheid rijdt en op deze wijze een ongeluk veroorzaakt waarbij iemand omkomt dan willen we dit persoon toch ook niet minimaal voor 10 maanden in de cel zien verdwijnen, terwijl hij wel verantwoordelijk is voor de dood van iemand (bij vrijwel alle kleine 1000 dodelijke ongelukken in het verkeer heeft er namelijk iemand schuld).

Verder heeft streng straffen geen afschrikkende werking (de VS heeft zo'n beetje de strengste straffen en het hoogste percentage gevangenen) en ook afgelopen weekend hebben we gezien dat het niet werkt; supporters van mijn club en Ajax zijn gewaarschuwd (met toch forse gevolgen) en het loopt toch uit de hand).

En voorarrest is ook gewoon zitten, dus 10 maanden - 1/3 en wat verlof is geen 14 dagen.


Wel een aardie vergelijking die je maakt. Maar dat is volgens mijn mening iets te kort door de bocht.
Het gaat erom of iemand schuld is te verwijten en of iets met een (redelijke) mate van opzet is gedaan.

In dit geval is er volgens justitie buiten proportioneel geweld gebruikt. Met andere woorden en gebruikte geweld staat niet in overeenstemming met het beoogde doel.

Iemand in de hand houden omdat die lastig is of agressief is te begrijpen, alleen dien je altijd rekening te houden met in welke mate je gebruik maakt van geweld. In dit geval dus teveel met de dood tot gevolg.

Als je met je auto verkeerd gaat invoegen dan doe moet bewezen worden of je dat met opzet hebt gedaan of niet. Als iemand met drank achter het stuur op een 50 km weg 150 gaat rijden en iemand de dood in jaagt is het ook weer een heel ander verhaal. De strafmaat moet dus wel in verhouding staan met het vergrijp.

En ik las over de voetbalsuppoters dat deze ook straf krijgen. Niet bijwonen van wedstrijd Feyenoord-Ajax enzo. Maar ja met die zogenaamde supporters vraag ik mij toch andere dingen af. Volgens mij een hoop eencelligen bij elkaar die het steeds verkloten voor anderen.

 0
Avatar djfundametal
do 19 feb 2009 19:38

djfundametal ik vind dit juist goed dat die mensen eens bestraft worden. je moet oplossen met praten. ok dat gaat niet altijd maar dit is niet de manier.

 0
Avatar CalibanFan
do 19 feb 2009 19:41

CalibanFan nog eigenlijk veel te weinig, maar vooruit dan maar

 -1
geen avatar
do 19 feb 2009 19:56

dennisjuh jammer

 0
Avatar Paul_Banks
do 19 feb 2009 21:06

Paul_Banks Maiden77 schreef:
1. Wel een aardie vergelijking die je maakt. Maar dat is volgens mijn mening iets te kort door de bocht.

2. Het gaat erom of iemand schuld is te verwijten en of iets met een (redelijke) mate van opzet is gedaan.

3. In dit geval is er volgens justitie buiten proportioneel geweld gebruikt. Met andere woorden en gebruikte geweld staat niet in overeenstemming met het beoogde doel.

Iemand in de hand houden omdat die lastig is of agressief is te begrijpen, alleen dien je altijd rekening te houden met in welke mate je gebruik maakt van geweld. In dit geval dus teveel met de dood tot gevolg.

4. Als je met je auto verkeerd gaat invoegen dan doe moet bewezen worden of je dat met opzet hebt gedaan of niet. Als iemand met drank achter het stuur op een 50 km weg 150 gaat rijden en iemand de dood in jaagt is het ook weer een heel ander verhaal. De strafmaat moet dus wel in verhouding staan met het vergrijp.



1. Uiteraard is het kort door de bocht om het te vergelijken, vandaar dat ik dat ook niet deed, ik toonde alleen maar aan dat verantwoordelijkheid voor de dood van een persoon in gradaties voorkomt.

2. Ook zonder opzet heb je een verantwoordelijkheid, niemand heeft de intentie om iets of iemand aan te rijden, maar toch gebeurd het dagelijks.

3. zie ook 1. En justitie heeft inderdaad veroordeeld en vond 10 maanden schijnbaar een passende straf. Ik was er zoals gezegd niet bij dus over de strafmaat en de hoogte er van laat ik me verder niet uit.

4. Nogmaals; het ging mij niet om de straf, maar om de stelling dat je slechts 14 dagen zou moeten zitten als je verantwoordelijk bent voor iemands dood.

Denk dat we het op alle punten wel eens zijn of kunnen worden, maar dat was niet de insteek van mijn verhaal.

 0
Avatar Paul_Banks
do 19 feb 2009 21:07

Paul_Banks En die stompzinnige taalfouten moet ik er volgende keer ook maar uithalen :-D

 0
Avatar ekie-pekie
do 19 feb 2009 21:11

ekie-pekie wat heeft die jongen precies gedaan?ik betreur zijn dood maar heb zo'n vreselijke hekel aan mensen die zich vervelend gedragen.als ik zo'n raddraaier bezig zie hoop ik heel snel dat er van die mannen zijn die hem ff de tent uit jagen!!de zooi verzieken terwijl jij een duur kaartje heb gekocht voor iets dat je wilt zien....dat moet bestraft worden.nogmaals, ik betreur zijn dood!!!!

 0
Avatar Marz667
do 19 feb 2009 21:56

Marz667 ekie-pekie schreef:
wat heeft die jongen precies gedaan?ik betreur zijn dood maar heb zo'n vreselijke hekel aan mensen die zich vervelend gedragen.als ik zo'n raddraaier bezig zie hoop ik heel snel dat er van die mannen zijn die hem ff de tent uit jagen!!de zooi verzieken terwijl jij een duur kaartje heb gekocht voor iets dat je wilt zien....dat moet bestraft worden.nogmaals, ik betreur zijn dood!!!!

Zie het bericht onder de link, hij was zonder toestemming in de VIP. Die bewakers werden een beetje gek van hun 'macht' denk ik... Hoop dat die bewakers bij RATM op Pinkpop ook nog iets krijgen...

 0
Avatar cc_tom
do 19 feb 2009 23:33

cc_tom De security van op Pinkpop ging ook zijn boekje te buiten tijdens RATM, erg dat zoiets gebeurde.
Was wel een heel leuk festival, toffe mensen ontmoet.

 0
geen avatar
do 19 feb 2009 23:52

tanja78 ik moest inderdaad ook denken aan dat geval bij pinkpop, als iemand vervelend is, pak je diegene vast en zet diegene van het terrein af, daar hoeft een mens niet dood aan te gaan.

 0
Avatar eric_maiden
ma 23 feb 2009 12:21

eric_maiden maak der maar een paar jaar meer van!

 0

REAGEREN

REAGEREN?