De Pers: 'Festivals in de problemen'

Door Marz667 op 12 mei 2009 - 14:33 1 Steeds meer festivals kunnen niet genoeg sponsors vinden. Een aantal kan dit jaar zelfs helemaal niet doorgaan. Dit blijkt tevens uit een artikel in De Pers van dinsdag 12 mei.

Geen Fiesta del Sol, geen Jazz in Lighttown, geen Reggae Sundance in Eindhoven. Geen Haarlem Jazzstad, tenzij er een wonder gebeurt, en geen Seaside Jazz festival in Kijkduin. Alle (regio-)festivals hebben het moeilijk, maar steeds meer festivals worden zelfs helemaal afgeblazen. Hoofdsponsoren trekken zich terug, kaartverkoop valt tegen of contracten worden niet verlengd. En in sommige gevallen krijgen organisaties nog geld van sponsors van de vorige edities.

Het grote gebrek aan geld lijkt de Nederlandse festivalwereld in 2009 een gevoelige klap te bezorgen. Festivals hebben het altijd al moeilijk gehad. Maar dit jaar lijkt voor veel evenementen een ramp te worden. Zeker gratis festivals – die dus volledig afhankelijk zijn van sponsorgelden – moeten het ontgelden.

Guus Dutrieux is directeur van de organisatie van onder meer Parkpop in Den Haag – het grootste gratis festival van Europa. Parkpop is volgens Dutrieux nog niet in gevaar, maar moet het wel doen met 15 tot 20 procent minder inkomsten uit sponsorgelden, op een begroting van 800.000 euro, waarvan eenderde afkomstig is uit sponsorgelden. ‘Ik houd nu al mijn hart vast voor volgend jaar, dan lopen nog veel meer grote contracten af.’

De bezoeker zal er weinig van merken, volgens de organisator. Maar achter de schermen moet er harder gewerkt worden met minder materialen. Backstage wordt het allemaal soberder, met andere woorden.



bonaparte8

WINNEN 3X ALBUM BONAPARTE + 1X2 KAARTEN DAUWPOP Bonaparte het debuutalbum 'Too Much' dat uitkwam in augustus 2008, markeert...

pukkelpop2009newss.jpg52

PUKKELPOP KOMT MET NIEUWE LIJST NAMEN De organisatie van het Belgische Pukkelpop blijft met namen strooien. Vandaag...

REACTIES

Avatar Stofje
di 12 mei 2009 14:38

Stofje Snap het heel goed. Er is zóveel aanbod in festivalland, zóveel te doen, dat het logisch is dat hier klappen vallen. Het is jammer, maar vond het vorig jaar werkelijk bizar hoeveel festivals er toch eigenlijk georganiseerd worden.

 0
Avatar metaalerik
di 12 mei 2009 14:44

metaalerik Arrow Rock gaat dit jaar ook niet door. Dat vind ik nog wel het meest sneu. Had verwacht dat het ook hier door de slechte stand van zaken van de hoofdsponsor (Arrow Classic Rock) zou komen, maar volgens de website is het door het uitblijven van headliners. Motorhead, Heaven & Hell, Motley Crue, Alice Cooper... Zonde!

 0
Avatar Paddo
di 12 mei 2009 14:57

Paddo Vorig jaar waren er teveel festivals... Lijkt me geen erge ontwikkeling dit. Misschien ook iets voor organisatoren om eens te kijken naar de kleinere/alternatieve namen. Deze acts zijn vaker veel goedkoper en mensen komen toch voor de gezelligheid/uit gewoonte naar bv Parkpop. Die hoeven niet perse een Kane van 200.000 euro....

 0
Avatar Musiquefreak
di 12 mei 2009 15:06

Musiquefreak Erg jammer dat het soms ten koste gaat van leuke, kleine festivals, maar van de andere kant natuurlijk ook wel begrijpelijk.

 0
Avatar GuitarPim1989
di 12 mei 2009 15:11

GuitarPim1989 Ja....kredietcrisis he. Dan gaan de sponsors geen geld meer geven, heb er zelf ook last van. Als er nou ff wat gebeurt dat we uit de recessie komen XD

 0
Avatar Paul_Banks
di 12 mei 2009 15:17

Paul_Banks Aan de ene kant vreselijk jammer, want het is natuurlijk best gezellig zo'n festival, maar aan de andere kant: waarom zouden gemeenten subsidie geven, zodat meneer Woesthoff zijn BMW kan blijven rijden? Puur als voorbeeld uiteraard, want ik weet niet eens of Marco wel een BMW rijdt, maar goed.

Er gaat zo veel geld om in de muziekwereld, je zou toch denken dat festivals dan wel hun eigen broek zouden kunnen ophouden (of dat dit eigenlijk zou moeten), ook als deze gratis zijn. Maar goed dat zou je in profvoetballand ook wel verwachten, maar daar heeft ook zo'n beetje elke gemeente heel veel geld ingestoken.

 0
Avatar ErikLuyten
di 12 mei 2009 16:30

punkr Dit geldt vooral voor de festivals met een line-up die niets toevoegd aan het gehele festivalseizoen.

Niche-festivals hebben veel minder last van mindere inkomsten.

 0
Avatar Lennyberg
di 12 mei 2009 17:06

Lennyberg Bedrijven die het krap krijgen besparen het eerst op sponsordeals, ze worden op zijn minst kieskeuriger... als jouw festival puur op die deals leunt krijg je het zwaar.
Dit nog naast het feit dat het publiek met de "crisis" ook minder uit te geven heeft... meer entrée vragen is dus ook lastig...
Totaal niet verbazend dat festivals hieronder lijden. Elke branche lijdt hieronder, een branche zo afhankelijk van armer wordend publiek en armer wordende potentiële sponsors zal de klap dubbel voelen... Op de echt grote vissen na...

 0
Avatar Bowiefan
di 12 mei 2009 17:36

Bowiefan Hallo redactie:

misschien artikel even aanpassen? http://www.ad.nl/utrecht/stad/3213876/De_Beschaving_ontkent_afgelasting.html

 0
Avatar ErikLuyten
di 12 mei 2009 18:07

punkr Bowiefan schreef:
Hallo redactie:

misschien artikel even aanpassen? http://www.ad.nl/utrecht/stad/3213876/De_Beschaving_ontkent_afgelasting.html
is er al uit gehaald :-) Maar de afgelasting van DeBeschaving is nog altijd wel aannemelijk.

 0
Avatar daHe
di 12 mei 2009 22:18

daHe in Belgie hebben ze er niet zo last van, daar gaat volgens mij alles door

 0
Avatar Basement1981
wo 13 mei 2009 11:09

Basement1981 Maar achter de schermen moet er harder gewerkt worden

Als er harder gewerkt KAN worden, deden ze dat dus afgelopen jaren niet omdat dat toch niet nodig was. Minder budget vereist, en leidt tot, creativiteit. Vooral de middenweg-festivals die gemakkelijk binnen liepen over de ruggen van de gemiddelde bezoeker zullen harder hun best moeten doen. Naast de crisis is ook het enorme aanbod een probleem. Mensen zullen meer en meer voor de kwaliteitsfestivals gaan. Dit zal ook meer en meer (gaan) gelden voor sponsoren.

 0
Avatar chantalvaneck
wo 13 mei 2009 11:25

chantalvaneck Veel mensen weten niet wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van een festival. Ik zou zeggen; verdiep je er eens in, ga vrijwilligen.

 0
geen avatar
wo 13 mei 2009 11:39

ClapYouHands ik vreesde er al voor maar de kleine gratis festivals in limburg hebben zich tot nu toe weten te handhaven. Denk aan mama's pride afgelopen zondag in geleen en wessumerbreeze deze zomer. ben het met veel mensen eens dat dit geen ramp hoeft te zijn maar tot meer creativiteit kan leiden!

 0

REAGEREN

REAGEREN?