RECENSIE: Gill Landry - Love Rides A Dark Horse

Landry
2017-12-05 Love Rides A Dark Horse is alweer het vierde solo album van voormalig Old Crow Medicine Show lid Gill Landry. In de loop van deze albums heeft Landry zich steeds meer ontwikkeld als solo muzikant. Met Love Rides A Dark Horse neemt hij afscheid van zijn rol als troubadour. De CD is gevuld met negen knap opgebouwde folknummers.

Zijn mooie stemgeluid is gelukkig wel hetzelfde gebleven. Gill Landry klinkt als een donker grommende bas, maar kan soms aangenaam vrolijk op een kabbelend niveau zingen. Deze combinatie benut hij volop op deze vierde plaat. Bijvoorbeeld op ‘The Woman You Are’. Het nummer heeft een mooie begeleiding met zachte drums en mondharmonica. Je voelt hoe Gill Landry lijkt te mijmeren over een mooi moment met een dame. Langzaam hoor je in het nummer de scheurtjes in de relatie komen. Een steelgitaar jankt als om het lijden te onderstrepen. Een instrument dat vaak op de juiste moment aanvult op deze plaat. Violist Ross Holmes levert ook een hoogtepunt. De begeleiding van ‘Denver Girls’ lijkt daardoor geïnspireerd door de recente live optredens van Leonard Cohen. Op deze moment benut Gill Landry zijn potentie volop.

In het algemeen creëert Landry een echt najaarsgeluid. Een combinatie van melancholie en slecht verlopende liefdesavonturen maakt dat je het liefst onder een dekentje voor de kachel kruipt. De duisternis van dit project omarmt je aangenaam zoals ook het slechte herfstweer dat kan. Dat hij een echte verhalenverteller is helpt hem daarbij. Love Rides A Dark Horse zal even wennen zijn voor de liefhebbers van de niks-aan-de-hand country van de Old Crow Medicine Show. Wie de plaat op zich in laat werken zal echter niks dan respect krijgen voor de groei van Landry!
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Gill Landry Label:Bertus
Cover Garciaphone - Dreameater

Garciaphone - DreameaterDe Fransman Olivier Perez is al enige tijd aanwezig in de muziekscene, de ene...