RECENSIE: When Airy' Met Fairy - Glow

WAMF
2018-02-09 When ‘Airy Met Fairy is een project van Thorunn Egilsdottir. De singer-songwriter groeide op in Luxemburg en IJsland, maar When ‘Airy Met Fairy richtte ze op in Luxemburg. Filmmakers Runa Egilsdottir (zusje van…) en Raphael Kindig zijn verantwoordelijk voor de visuele presentatie van When ‘Airy Met Fairy, dat ze meer als kunstproject beschouwen dan alleen een band. Mike Koster en Thomas Copier geven op bas en drums het ruigere randje aan de liveoptredens. Eerder was de band te zien op Eurosonic en The Great Escape. De release van het debuutalbum Glow roept de volgende vraag op: kan de melancholische en magische wereld van When ‘Airy Met Fairy wel vertaald worden in twaalf tracks?

Glow is net een klein deurtje naar een andere, sprookjesachtige werkelijkheid. Een momentopname van iets kleins, kwetsbaars. De meisjesachtige zang en klokkenspel lijntjes in ‘123 Magic’ creëren een wereld waarin de vogeltjes en de bijtjes met de sprookjesprinses van een zangeres meezingen. Niet elk liedje op Glow past in deze Sneeuwwitje-formule, dat zou ook snel vervelen. Wel zijn er terugkerende factoren: ingehouden pianospel, engelachtige achtergrondzang en betoverende tikjes op het klokkenspel. Enkel ‘Intoxicated’ verschilt van de rest. Met een overstemmende drum is ‘Intoxicated’ een van de stemmigere nummers op Glow, het laat een andere kant van de zangeres horen. Glow is een atmosferische plaat, waarbij de persoonlijke voorkeuren en invloeden van Thorunn Egilsdottir duidelijk te bemerken zijn.

Toch is Glow niet iets wat we nog nooit gehoord hebben. Het is een introspectieve plaat met weinig muzikale uitspattingen en een zangstem die we vaak horen bij indie-zangeressen. De Engelse uitspraak van Thorunn geeft haar internationale achtergrond weg, maar lijkt ook erg intentioneel te zijn. Het lijkt te vallen onder het zogenaamde indie girl singer accent. Popzangeressen zoals Halsey en Selena Gomez zijn ook schuldig aan het adopteren van een stemgeluid waarbij de uitspraak van woorden wordt verdraaid, waar ‘good’ ‘guiod’ wordt en ‘love’ ‘larv’ (denk maar aan ‘Satellite’ van de Duitse zangeres Lena). Ook bij When ‘Airy Met Fairy valt het accent nou eenmaal op, zeker in ‘Until Your Season Dries’, waar de nasale uitspraak afleidt van de mooie tekst en minimalistische muziek. Als er met opzet een klein stemmetje wordt opgezet is het lastig om zware teksten en stemmingen serieus te nemen.

“Net als Björk!” roept men, “net als Kate Bush!” roept men. Ja, de echo’s en invloeden van deze legendes zijn terug te horen op Glow, maar de vraag is: wat maakt When ‘Airy Met Fairy een opzichzelfstaand project? Is de wereld van When ‘Airy Met Fairy nog te beschrijven op een tweede album, of was dit genoeg? Wat in theorie een creatief meesterwerk belooft te zijn valt op plaat tegen.
Recensent:Joëlle Koorneef Artiest:When Airy' Met Fairy Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Throne Of Heresy - Decameron

Throne Of Heresy - Decameron Throne Of Heresy wordt per album beter, stukken beter, zoveel is duidelijk...

Cover Hakon Kornstad + Kork - Live

Hakon Kornstad + Kork - Live Håkon Kornstad is een intrigerende artiest. In de toch al zo kleurrijke...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT