RECENSIE: Imarhan - Temet

Imarhan
2018-04-16 Het Algerijnse Imarhan is een van de meest verrassende bands binnen de Toeareg rock. De zanger is een neef van één van de muzikanten van Tinariwen. De band is echter geen kopie van de grondleggers. Imarhan heef echt iets toe te voegen. Dat bewijst tweede plaat Temet.

Op deze plaat gaat Imarhan verder op de ingeslagen weg van haar introductie. De Touareg rock staat centraal. Opzwepende drums en gitaren zoeken het snijvlak van Afrikaanse muziek en rock in de geest van Jimi Hendrix. Met name de bongo’s en de meerstemmige zang geeft de muziek een Afrikaans gevoel. De hoge snelheid en ruimte voor experiment maken dat Imarhan vervolgens een volstrekt eigen invulling geeft.

Dit hoor je bijvoorbeeld mooi terug op ‘Azzaman’. Het liedje had met de melodieuze rockritmes, gespeeld over een drumritme met kalebas, op het eerste gehoor zo van de hand van Tinariwen kunnen komen. De gitaren gaan even los. Vervolgens begint de zanger, in samenspel met een koortje, een melodieus refrein in een mysterieuze taal. Pas tegen het einde slaat het nummer een andere afslag in. Dan ontrolt er zich een psychedelische gitaarclimax. Echt opzwepend is ‘Tumast’. De bas duwt het ritme in hoog tempo voort. De Red Hot Chili Peppers sijpelen hier door de Afrikaanse muziek heen. De meerstemmig zang is hier ook niet Afrikaans, maar lekker ruig. Hier kun je headbangen! Genregenoten Tamikrest probeert het vaak om echte rock ’n roll te maken, maar Imarhan laat op deze momenten veel overtuigender horen dat luide rock ’n roll ook prima samen gaat met Noord-Afrikaanse invloeden.

Imarhan maakt met Temet een sterk tweede album. Op deze opvolger spelen de heren de Toeareg rock als nooit te voren. Net iets zwingender, net iets hipper en net iets verrassender. Het is een recept waarmee hopelijk de Afrikaanse bands ook definitief het mainstream publiek weten te bereiken.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Imarhan Label:City Slang
Craft

Kyle Craft - Full Circle NightmareDe eigenzinnige KyleCraft weet wat hij wil. Volgens Craft maakt hij muziek...