RECENSIE: Ruben Hein - Groundwork Rising

Hein
2018-03-21 Ruben Hein is al een tijdje bezig met muziek. In 2010 kwam zijn debuutalbum Loose Fit uit; een swingende, jazzy en vrolijke plaat. Duidelijk is dat hij over een warme, mooie stem beschikt. Daaropvolgende albums Hopscotch en Dressed Up werden iets serieuzer, maar het ondeugende bleef. Zijn nieuwe album Groundwork Rising gaat terug naar waar het allemaal begon, met enkel de piano en zijn stem. Met invloeden van onder andere Radiohead en Thomas Dybdahl is het een volwassen plaat met veel emotie en natuurlijk de warme zang van Hein. Na het winnen van Wie Is De Mol? leerde Nederland hem ook persoonlijk kennen. Op deze plaat kan dat echter nog iets worden uitgebreid.

Het eerste nummer van het album lijkt in het midden te beginnen. ‘Everything I Say (Magnolia)’ wordt vormgegeven door pianoriedels en zacht gezang. Het heeft op sommige momentenwat weg van John Mayer. Het is dynamisch en aangenaam om naar te luisteren. ‘Coming Down On Us’ bevat gitaarakkoorden om het tempo wat omhoog te gooien. Hierdoor lijkt er een opbouw te ontstaan naar een bombastisch hoogtepunt, maar het nummer blijft toch klein. De donkere en lichte pianotonen maken het erg interessant. Ook de experimentele sounds tussendoor zorgen voor een track waarbij men nooit verveeld zal raken. ‘Kind Of Kin’ is erg langzaam en laag gezongen. Het is een klein, lief lied, maar voelt erg zwaar aan. De teksten zitten namelijk vol emotie en de melodie past zich hier goed op aan. Daardoor komt het nummer goed tot zijn recht. Ook de zachte achtergrondzang draagt hieraan bij.

De verrassing van de plaat is de track ‘Gameshow’. De vuige gitaar laat het nummer rocken en Hein zingt met veel lef. Zijn bereik blijkt erg groot te zijn, met hier en daar wat hees gezang. De uithalen zorgen voor energie en maken het nummer erg swingend. Er wordt ook geëxperimenteerd met elektronische tonen, wat soms inderdaad doet denken aan Radiohead. Misschien wel een van de beste nummers van het album. ‘Juggler’ heeft een snel tempo en bevat gevatte teksten als: “We are jugglers, try to catch what comes down on us”. Er wordt veel tekst herhaald en de pianoakkoorden zijn de rode draad. Een fijn nummer om naar te luisteren.

Ruben Hein is een muzikant in hart en nieren. Hij weet wat hij wil en dat heeft hij laten zien met zijn nieuwe album Groundwork Rising. Terug naar de basis, waarbij de piano en zijn stem het belangrijkst zijn. Emotievolle nummers met pianoakkoorden en gitaarpartijen, af en toe wat experimentele elektronische tonen en vooral veel warme zang van Ruben. Dit is misschien wel zijn beste album tot nu toe.
Recensent:Nadine Visser Artiest:Ruben Hein Label:Eigen Beheer
Cover Pianos Become The Teeth - Wait For Love

Pianos Become The Teeth - Wait For LoveHet is geen geheim dat Pianos Become The Teeth een stuk softer is geworden....

Biel

Julia Biel - Julia Biel In 2005 bracht de Londense Julia Biel haar debuutalbum Not Alone uit, wat...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT