RECENSIE: Kaipa - Angling Feelings

Kaipa - Angling
2007-05-22 Een oudje dat terugkomt met een nieuwe cd. De band Kaipa is immers al 32 jaar oud en kwam in 2002 na een stilte van 20 jaar(!) weer terug in de progwereld. In 2005 brachten ze nog het album The Decca Years 1975-1978 uit een 5 cd box over de eerste jaren van de band. Nu 2 jaar later een goed overdacht maar spontaan album Angling Feelings.

Na het vertrek van Roine Stolt (The Flower Kings) vreesde frontman Hans Lundin voor een creatief gat waarin hij terecht zou kunnen komen, dit bleek echter anders te gaan. Met Angling Feelings brengen ze een vloeiend opgenomen en creatief album uit. Zweedse folk invloeden en progressive rock als die van Transatlantic ontmoeten elkaar op dit album waardoor een fris geluid de basis legt voor de muziek. Vervangend gitarist voor Stolt werd Per Nilsson (Scar Symmetry) welke een wat meer eigen rockgeluid geeft aan het album.
Het album begint lekker met ‘Angling Feelings’, ‘The Glorious Silence Within’ en ‘The Fleeting Existence of Time’. Drie vrolijke progressive songs die mij doen verlangen naar zon en zomer, het is ook wel eens lekker om niet te zware rock te luisteren maar gewoon relaxed naar technisch goede en lichte progrock te luisteren. Vooral de mix tussen de zang van Patrik Lundström en Aleena Gibson geeft vooral door de vrouwelijke stem een ontspannen sfeer op het album.

De zeven nummers die vervolgens komen zijn minder spectaculair. Het ontspannen sfeertje blijft op het album maar de diepgang blijft uit. Het geheel is voorspelbaar maar prima om naar te luisteren.

De ontspannen sfeer waarin het album is gemaakt is duidelijk terug te horen. Vrolijke, relaxte folk progrock is goed aan te horen op een mooie zomerse dag. Alleen blijft het album wat oppervlakkig waardoor hij veel aan kracht verliest naarmate het album langer aanstaat. Hierdoor wordt het een leuk album om zo nu en dan op de achtergrond aan te zetten maar meer ook niet.
Recensent:Jordi Koops Artiest:Kaipa Label:Inside Out
Beardfish - Sleeping

Beardfish - Sleeping in Traffic: Part OneEigenzinnige bands met dito muziek. In principe kan je er daar niet genoeg...