RECENSIE: David Gray - Gold In A Brass Age

Gray
2019-04-09 Hoewel David Gray een Engelsman is, is hij in Ierland het meest populair. In Ierland is zijn album White Ladder zelfs nog steeds het best verkochte album ooit. In Nederland is hij vooral bekend door zijn grootste hit en doorbraak ‘This Year’s Love’. Vier jaar na zijn laatste album is hij hier nu met zijn nieuwe plaat Gold In A Brass Age.

Het album is perfecte achtergrondmuziek en hoewel dat misschien negatief kan klinken is dat het in dit geval zeker niet. Gold In A Brass Age is een zeer geschikte plaat om 's ochtends in de tuin bij je eerste kop koffie te luisteren of aan te zetten als je nog even in bed wil blijven liggen. Mooie popmuziek met een lieve en warme stem waarbij je lekker kan wegdromen en waar je heerlijk ontspannen van wordt.

De combinatie van pop, de karakteristieke stem van David Gray en het relaxte en rustige sfeertje zorgt ervoor dat het een heel fijn album is geworden. De nummers liggen lekker in het gehoor en pakken je direct in. De opener van de plaat, 'The Sapling', is een echt singer-songwriter liedje die af en toe wordt versterkt door een koor. Het nummer vormt zich van een kleine singer-songwriter track naar een krachtige popsong. Hierdoor krijgt het kracht en een extra dimensie, en is het een erg goede opener.

Het album bevat vooral hele goede liedjes maar af en toe vervaagd de aandacht even bij bijvoorbeeld het 'Watching The Waves'. Het nummer mist een echt eigen identiteit en iets krachtigs om je aandacht vast te houden.

'It's Late' is ondanks zijn korte duur van maar 2:15 minuut het leukste liedje op de plaat. Het is een lekker vrolijk liedje met een goede en herkenbare melodie. De tekst is simpel, ”It's Late, Wake Up, Baby Wake Up, It’s Late”, en daardoor ontzettend sterk. Een echt liefdesliedje waarbij je een heerlijk gevoel krijgt en hem telkens weer op repeat wil zetten.

Met deze plaat laat David Gray zien dat hij ook in Nederland meer aandacht verdiend en een ontzettend goede artiest is. Gold In A Brass Age is een fijn album en is het zeker waard om te gaan luisteren.
Recensent:Linda Kremer Artiest:David Gray Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Adam Naas - The Love Album

Adam Naas - The Love Album Adam Naas woont in Parijs en is in Frankrijk al een grote belofte. De...