RECENSIE: Rita Hovink - Love Me Or Leave Me

Hovink
2019-09-08 ”Laat me alleen, alleen met al m’n verdriet, ‘t is beter dat ik nu geen mensen zie”. Rita Hovink is bekend van haar grootste hit, het intense ‘Laat Me Alleen’. Met de vertaling van het Italiaanse ‘Pazza Idea’, stond ze aan de bron van waar Marco Borsato en Andre Hazes groot mee zouden worden; Nederlandstalige versies van een Italiaans origineel. Hovink nam zelfs in 1978 al haar schitterende versie van ‘Je Hoeft Me Niet Te Zeggen (Koud Zonder Jou)’ op, waar Hazes in 1980 met zijn versie een hit mee zou scoren. Haar hart lag echter bij de jazz, waarmee ze debuutalbum Love Me Or Leave Me vulde.

De mastertapes van het in 1969 onopgemerkt gebleven, maar inmiddels voor hoge bedragen verhandelde, debuutalbum werden op de zolder van Hovink`s dochter terug gevonden. In september is het veertig jaar geleden dat de zangeres op 35-jarige leeftijd overleed en mede daarom geeft 678 Records het album dit jaar een tweede kans. Het geheel analoog vervaardigde album wordt uitgebracht op vinyl, met bonus cd die nog eens een vijftal exclusieve bonustracks bevat.

Bert Schouten (producer) en Rob van Dijk (orkestleider) vertrouwen ons in de persinfo toe dat het album live, met orkest en zang tegelijk werd opgenomen, maar ook dat Hovink carte blanche kreeg. Met het vertrouwen van de platenmaatschappij zat het dus wel goed, maar hoewel de pers in 1969 schreef: “Stuwend ritme en subtiele arrangementen bij een mooie smoke-stem, heel sfeervol en van uitstekende voordracht”, deed het album niets.

Op de hernieuwde uitgave valt de sterke timing van Hovink`s jazzy sound op, bijvoorbeeld op opener ‘Softly, As In A Morning Sunrise’. De eerdergenoemde Rob van Dijk op piano, Jelle Kikkert op bas, Erik Gräber op drums en Wim Overgauw op gitaar, leggen een virtuoze muzikale basis, samen met gastmuzikanten Harry Verbeke (tenorsax), Carl Schulze (vibraharp) en niemand minder dan Thijs van Leer (dwarsfluit). Het sfeervolle album bestaat uit bestaand werk, gegoten in een eigen jasje. Zo is The Beatles’ ‘Fool On The Hill’, voorzien van een verrassend fris arrangement. Ook de spannende interpretatie van musicalklassieker ‘Sunrise Sunset’ mag er zijn, waarbij het dwarsfluitspel van Thijs van Leer, een prominente rol speelt. Het album klinkt netjes gepolijst, maar bonustrack ‘Johnny Guitar’ laat een rauwe kant van Hovink horen, waarbij ze naar Fado neigt. Ook Carole King`s ‘I Feel The Earth Move’ laat een rauwer geluid horen.

Toch valt er ook kritiek te benoemen. Het Engels laat namelijk te wensen over. Bij een eenmalige luisterbeurt valt het niet op, maar als je het eenmaal hebt gehoord, is het iedere luisterbeurt weer een smet op de ijzersterke arrangementen van de muzikanten en de zangkwaliteiten van Hovink.

Love Me Or Leave Me is een zwaar onderschat album. Dat het album vijftig jaar later erkenning krijgt is meer dan terecht. Het is jammer dat de zangeres, in haar korte met leed gevulde leven, zelf nooit van deze erkenning voor haar passie heeft kunnen genieten.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Rita Hovink Label:678 Records
Cover Mavis Staples - We Get By

Mavis Staples - We Get By ”Ruud, op 4 juli wil ik `s avonds werken! Ik heb haar op North Sea Jazz een...