RECENSIE: Calexico/Iron & Wine - Years To Burn

Calexico
2019-09-16 Een samenwerking tussen bands is meestal eenmalig, maar met een aanzienlijke kans op een hit. De kans dat er een compleet album uit voort komt, is een stuk kleiner. En als het er komt, is er meestal één partij leidend. Calexico (Joey Burns, John Convertino) en Iron & Wine (Sam Beam) kwamen in 2005 met de EP In The Reins, waarvoor de heren zeven door Beam geschreven songs uit werkten. Dit klonk als Sam Beam die werd begeleidt door Calexico, maar de potentie was hoorbaar.

Zomer 2019 is daar dan ineens Years To Burn en ditmaal versterken de twee partijen elkaar ‘echt’. Het materiaal klinkt uitgebalanceerd en alsof Years To Burn als goede wijn jaren lang heeft liggen rijpen. Je hoort dat zowel Calexico als Iron & Wine sinds 2005 vijf albums verder zijn, en dat ze de tijd hebben gehad om te experimenteren. Die verdieping hoor je bijvoorbeeld terug op het driedelige ‘The Bitter Suite’, met daarin ‘Pájaro’, ‘Evil Eye’ en ‘Tennessee Train’, waarbij alle facetten van de twee partijen de revue passeren. Folkpopsingle ‘Father`s Mountain’ is echter het meest uitgesproken bewijs dat Calexico en Iron & Wine voor elkaar lijken te zijn geschapen.

Op ‘What Heaven`s Left’ valt de schitterende samenzang op, terwijl een setje blazers met langgerekte klanken een prominentere plaats inneemt dan je in eerste instantie vermoedt. Zeker op het instrumentale tweede deel, dat te lang duurt om als outro te bestempelen, en waarbij het karakter van een jamsessie ontstaat. Dat de heren op het fluisterachtige, meer op Americana geschoeide ‘Midnight Sun’ de opener laten volgen is niet alleen een blijk van de balans in de twee blauwdrukken van Calexico en Iron & Wine, het is bovenal een heerlijk broeierige ballad voor in de late uurtjes. Na het Calexico-esque instrumentale ‘Outside El Paso’ volgt met ‘Follow The Water’ een folksong die je het beste als lieflijk zou kunnen beschrijven. De ingetogen titeltrack is het ‘mooiste’ van het album, waarna het album afsluit met ‘In Your Own Time’, dat in het verlengde van ‘What Heaven’s Left’ en ‘Father`s Mountain’ ligt.

Het grote gevaar bij een album als Years To Burn is dat het, door de subtiele combinatie van folk en Americana en het regelmatige, kabbelende karakter van de liedjes, snel tot achtergrondmuziek verwordt. De minder geoefende luisteraar zal de schoonheid van deze samenwerking tussen Calexico en Iron & Wine, niet snel op waarde kunnen schatten. Aan de andere kant kun je je afvragen of dit het probleem is van de muzikanten of van de luisteraar. Betreft ondergetekende, dat laatste. Years To Burn is typisch zo`n plaat waar je voor moet gaan zitten. Die je aandachtig moet beluisteren om steeds weer nieuwe kleine, subtiele ontdekkingen te doen die je nooit zou horen als je niet even de tijd neemt. Zo`n album creëren is een kunst op zich en Joey Burns, John Convertino en Sam Beam laten horen deze kunst tot in de puntjes te beheersen.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Calexico/Iron & Wine Label:City Slang
Cover David Allred - The Cell

David Allred - The CellVorig jaar november kwam zijn debuutalbum uit en nu al schenkt David Allred...