RECENSIE: Faye Webster - Atlanta Millionaires Club

Faye
2019-11-30 Faye Webster is een niet al te bekende Amerikaanse zangeres en fotografe. De 21-jarige singer-songwriter uit Atlanta maakt alternatieve americana-folk en heeft onlangs haar derde album uitgebracht. De slechts een half uurtje durende plaat heet Atlanta Millionaires Club en doet inderdaad op het eerste gehoor denken aan onversneden Amerikaans country, maar al snel blijkt dat Webster er een leuke alternatieve draai aan gegeven heeft. Tekstueel blijft ze nog wel hangen in een wereldje waarin zelfbeklag en (liefdes)verdriet aan de orde van de dag zijn, en dat heeft zich dan ook vertaalt in songs die over het algemeen somber van toon zijn. ‘Hurts Me Too’ bevat in dat opzicht een tekst die alles zegt: ”My mother told me one day, she's tired of my sad songs, but loving you has only made me cry twice or so. The day that I said I loved you, you didn't say it in return. That was the day I realized, that silence is actually hurt” . Voer voor zwelgers!

Dat de pedal steel veel aanwezig is, zal voor sommigen een struikelblok vormen, maar als je daar even doorheen prikt blijkt dat Webster een creatieve geest bezit die zelfs niet schuwt om een heuse hiphop beat uit de hoge hoed te toveren zoals in ‘Flowers’. Als we daarin vervolgens ook nog een heuse rap ontwaren, van iemand die zich Father noemt, dan weten we zeker dat Webster helemaal van nu is.

Een aantal tracks kabbelen lekker loom door zodat je soms wat moeite moet doen om bij de les te blijven en je niet in slaap te laten wiegen, maar Websters muzikale wereldje is soms bedrieglijk zoals ‘Flowers’ dus al aantoonde. Zo lijkt zij in het loom wiegende ‘Pigeon’ wel wat op Tori Amos wat natuurlijk vooral komt door het gebruik van de piano, maar ook ‘Jonny’ is al net zo lui en loom en ook Webster past haar zanglijnen daar moeiteloos op aan, maar die onderhuidse spanning doet het hem. Tracks als ‘Room Temperature’ en vooral ‘What Used To Be Mine’ zijn nog het meest americana, maar Webster blijft gelukkig altijd aan de goede kant van de medaille, zodat het nergens te cheesy wordt.

Na een half uurtje is het dan alweer voorbij en heeft Webster een dappere poging gedaan om country en aanverwante genres wat meer toegankelijk te maken met haar moderne toevoegingen. Het is met Atlanta Millionaires Club goed gelukt, al is dit ook weer niet een album waar de wereld mee veroverd wordt.
Recensent:Jan Didden Artiest:Faye Webster Label:Secretly Canadian
Cover Aosem - Aosem

Aosem - AosemZingen in dialect is algemeen aanvaard. We kennen ongetwijfeld allemaal...

Cover The Pact - Possibilities

The Pact - Possibilities ”The Pact symbolizes a magical realism that brings joy and energy to life...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT