RECENSIE: Kaina - Next To The Sun

Kaina
2019-12-10 Kaina is een zangeres afkomstig uit Chigago, maar met roots uit Venezuela en Guatemala. Haar eerste, net uitgebrachte album heet Next To The Sun . Op dit album overstijgt de zangeres met gemak het bekende singer-songwritergenre met een broeierige, maar ook relaxte mix van triphop, pop en jazz. De 23-jarige zangeres weet op dit iets meer dan een half uur durende album behoorlijk wat indruk te maken.

Op Next To The Sun raakt Kaina met haar zwoele stem een snaar, maar onder die lieflijk lijkende bovenlaag zit een onderlaag met een hoop pijn, en dan bedoelen we behalve de pijn van de moeilijke periodes in het leven, ook de pijn waar een enge man in het Witte Huis ongeveer dagelijks voor verantwoordelijk is. Ongetwijfeld voelt Kaina zich als immigranten nakomeling aangesproken, want in de opener ‘House’ trekt ze gelijk van leer:”You with your walls, you're so proud, You stay so happy keepin' all lies out, You like to keep this place so empty”. Deze track, dat gebaseerd is op een verwrongen orgeltoon en soundscape-achtige geluiden loopt over in ‘Ghost’ dat de donker getinte triphop hoek opzoekt. Het unheimische keyboardgeluid aan het einde van deze track maakt dat het lekker schuurt.

Het titelnummer zorgt voor iets meer tempo, maar ook deze track heeft een bepaalde somberheid die wel ergens aan de beroemde Bristol-sound doet denken. In ‘Waiting On A Day’ krijgen we wat van Kaina`s jazzy kant te horen. Verweven met de triphop is dit ook weer een schot in de roos. Ook hier horen we iemand die onzeker over haarzelf en over de hele wereld is, een thema wat op de meeste andere tracks ook een terugkerend onderwerp blijkt.

In ‘Could Be A Curse’ komen haar Spaanstalige wortels weer boven door het eerste couplet in het Spaans te zingen. Verrassend in deze track is de bijdrage van een Japanse zanger met de naam Sen Morimoto, die in het tweede couplet ook daadwerkelijk in het Japans zingt. Het past wonderlijk mooi binnen deze slepende song.
Voordat u denkt dat het alleen maar somberheid is bij Kaina, heeft ze toch nog een vrolijk toetje in de vorm van het afsluitende ‘Green’. Het zorgt voor een broeierig Latin sfeertje. Dit liedje is een mooi einde van een kort ,maar fraai album van een talentvolle zangeres waar we vast en zeker meer van gaan horen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Kaina Label:Sooper
Cover Aosem - Aosem

Aosem - AosemZingen in dialect is algemeen aanvaard. We kennen ongetwijfeld allemaal...