RECENSIE: Ark Ascent - Downfall

Ark
2019-11-25 Engeland en progressieve rock vormen al jaren een zeer gelukkig huwelijk. De bands die jaren als neoprog werden versleten zijn inmiddels oudgedienden en het wordt weer eens tijd voor wat nieuwe aanwas om het vaandel van bands als Marillion, IQ, Pendragon, Arena en nog een handjevol bands over te nemen, zoals deze groepen op hun beurt ooit het stokje van King Crimson, Genesis, Yes en ELO overnamen.

Of Ark Ascent het ooit tot dit niveau zal gaan brengen is op basis van haar debuutalbum Downfall nog niet te zeggen. Het album had een lange ontstaansgeschiedenis; Ark Ascent begon al in 2011, toen nog onder de naam Prophecy, te werken aan een debuutalbum dat pas eind 2017 gereed was en nu dan echt het levenslicht heeft gezien. Gedurende het proces om tot Downfall te komen zijn er in de loop der jaren ook wat muzikanten toegetreden tot de band van oprichter Jack Kirby, waarbij het gezicht van de band Rogue Marechal (ex-Shadowkeep) werd. Zijn stem past goed bij de vrij stevige progrock/metal van Ark Ascent zonder heel bijzonder te zijn.

De warme productie maakt dat het album makkelijk weghapt, ondanks dat de songs over het algemeen van een niet heel hoog niveau zijn. Dat tijdens het afspelen de gedachten nog wel eens wegzweven is natuurlijk geen goed teken. Aldus word je na de redelijk sterke opener ‘Arrival’ vooral pas richting het einde van het album lekker wakker geschud met ‘The Aftermath’ dat lekker afwisselend is en vooral in het tweede deel van de track vaag aan Symphony X doet denken. Hier moet de band duidelijk naar toe. De dertien minuten durende afsluiter ‘The End Of Time’ is misschien wat lang, maar heeft een mooie opbouw en laat Marechal op zijn best horen.

Helaas beklijven de meeste songs op Downfall nog niet genoeg om nu al te spreken van opvolging van de gevestigde namen. Maar dat wil niet zeggen dat het er niet in zit. Ark Ascent is zeker een naam om in de gaten te houden. Wie weet waar het dan nog op uitdraait.
Recensent:Jan Didden Artiest:Ark Ascent Label:Eigen Beheer
Klone

Klone - Le Grand VoyageNiks ten nadele van Kscope, maar het lijkt wel of veel bands die door het...