RECENSIE: Maarten Heijmans - Ramses

Ramses
2020-01-21 1 december 2019, was het tien jaar geleden dat Ramses Shaffy overleed. Velen werden door hem geïnspireerd en zijn invloed op de Nederlandstalige muziek blijft hoorbaar. Maarten Heijmans gaat nog een stapje verder dan alleen het voordragen van Shaffy`s liedjes. Hij kroop voor de gelauwerde tv-serie over het leven van Ramses zelfs in de huid van de chansonnier en acteur. Het bleek een startschot voor een tour waarbij Heijmans met band eigenzinnige bewerkingen van bekend en minder bekend werk van Shaffy ten gehore bracht. Een succes, maar er knaagde iets. De muziek alleen live uitvoeren? Er moest een studioalbum komen. Dat album kwam er en werd op 1 december uitgebracht.

De acteur en zanger wist de afgelopen vijf jaar een bijzonder geloofwaardige Shaffy neer te zetten, maar met Ramses bewijst Heijmans ook nog eens dat hij samen met zijn band in staat is om zijn muziek van nieuw elan te voorzien en klassiekers als ‘Sammy’, ‘Laat Me’, ‘Zing, Vecht, Huil, Bid, Lach, Werk En Bewonder’ een passende twist te geven. Al kun je je afvragen wat de meerwaarde is van het omwisselen van de coupletten van ‘Laat Me’, of de hidden track.

Terwijl de zang van Heijmans eigen is, maar wel het timbre van Shaffy bevat, ligt de doorslaggevende factor op Ramses bij de arrangementen en composities. Je loopt het gevaar dat de arrangementen niet meer zijn dan een mogelijkheid om de bandleden te laten excelleren, maar hier levert het een verrijking van het gekozen werk op. Neem het kippenvel verzorgende, relatief onbekende ‘Ik Had Jou Als Een Deur Achter Me Dichtgedaan’. De ballade werd alleen uitgebracht bij het boek Je Bent Mij Zo Lief en behoort tot het meest persoonlijke werk van Shaffy. De originele uitvoering is basic, maar Heijmans en band weten de ballade iets extra`s te geven door een elektronische sound, die neigt naar triphop, muzikaal te laten ontploffen, door na de laatste woorden van de tekst naar een orkestrale climax uit te bouwen. Zo maken de toevoeging van de blazerssectie en de speelse drums liefdesverklaring ‘Heerlijk!’ spannend en avontuurlijk. Het minder bekende ‘Nannis’ valt op doordat Heijmans en band het laten klinken als uit een speeldoos, om het vervolgens tot een meeslepende, zwierige wals uit te laten groeien.

Zo heeft iedere track, bekend of minder bekend, wel een spannende, verfrissende twist. Dat kan zijn door het dromerige karakter op ‘Je Bent Nu Daarbinnen’, de langgerekte trompetsolo op het jazzy ‘We Leven Nog’, of het omzetten naar een schitterend duet bij ‘Als Je Niet Bij Me Bent’. Maar het kan ook eenvoudig door het tempo te verlagen, zoals op het slepende ‘Sammy’.

Ramses is Shaffy 2.0 om het oneerbiedig te zeggen. Meezingers zijn ineens geen meezingers meer, en je luistert hierdoor weer “echt” naar het liedje, in plaats van keihard mee te galmen. Ramses is een kroon op het werk van Heijmans, een ode aan de grote meester, maar bovenal een uitstekende plaat, die mag worden gerekend tot de beste Nederlandstalige platen van 2019. Gelukkig hebben we nog tot half april om Ramses live te gaan bewonderen.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Maarten Heijmans Label:Eigen Beheer
Cover Starcrawler - Devour You

Starcrawler - Devour YouBegin dit jaar schreven we nog dat Starcrawler werd omschreven als ”The...