RECENSIE: Memories Of Old - The Zeramin Game

MOO
2021-02-23 Symfonische powermetal die voor de verandering nu eens niet uit Italië, Duitsland of Scandinavië komt, maar gewoon uit Engeland. Alhoewel,Memories Of Old, de band van Billy Jeffs wel een Scandinavische invloed heeft, maar daarover later meer.

Nightmare World drummer Jeffs is de band in 2017 als project begonnen om zijn liefde voor epische powermetal te ventileren. Nog voor het project al goed en wel van start is gegaan wierp Sabaton gitarist Tommy Johansson zich op als zanger. Zie hier alsnog de Zweedse connectie. Johansson zingt in Sabaton overigens vooral als achtergrondzanger, maar hij werpt zich hier op als verdienstelijk zanger. Zijn wat hoge stem is geknipt voor het genre, al is het wel fijn dat hij veel door koortjes wordt bijgestaan, anders is 73 minuten Johansson wel wat veel van het goede. Dat zijn zang in ‘The Land Of Xia’ een (zeer waarschijnlijk) onbedoeld cheesy randje krijgt is wel grappig. Zoals hij de tekstregel ”The land of Xia” zingt doet het wel heel erg denken aan een songfestivalliedje van ene Joling.

De regelmatig opduikende ‘strijd- en piraten-drinkgelag’ geluiden geven de muziek van Memories Of Old ook wel een folkmetalrandje en zo komt de muziek zo hier en daar echt wel op het randje van wat nog alscredible mag worden beschouwd. Zeker omdat het songwerk niet altijd even sterk uit de verf komt en we dus 73 minuten naar vaak op dezelfde manier doorratelende riffs, drums en te vrolijke keyboarddeuntjes moeten luisteren. Verveling of soms zelfs irritatie liggen daardoor op de loer. Gelukkig komen we wat verder op het album een song met de titel ‘Fowlen’s Revenge’ tegen, dat wat meer klinkt alsof de band met twee voetjes op aarde staat. Dat er direct een kwartier lang het zwaar georkestreerde en veel te langdradige titelnummer achteraan komt, zorgt ervoor dat je de ogen nog amper kunt open houden.

De speltechniek van Jeffs en zijn heren is prima, dat staat buiten kijf. De zang van Johansson is goed en de songs zijn zoals je van dit soort powermetalbands mag verwachten, met natuurlijk een hoop meezingbare koortjes. Een pak meer inventiever had wel leuk geweest. The Zeramin Game is voer voor diegenen die echt het liefst niets anders dan powermetal luisteren. Voor veel anderen zal deze van de clichés aan elkaar hangende muziek toch vooral te vrolijk, te zoet en vooral te veel zijn.
Recensent:Jan Didden Artiest:Memories Of Old Label:Limb Music
Cover Xeno - Sojourn

Xeno - SojournEcht heel veel metal komt er niet uit Zeeland. We kennen waarschijnlijk nog...