RECENSIE: Spoiler NYC - Grease Fire in Hell´s Kitchen

Spoiler NYC - Grease Fire
2007-09-28 Bassist Alan Robert, voormalig bandlid van Life of Agony, begint in 2006 een eigen band, Spoiler NYC. Na het verlies van een goede vriend begon hij te schrijven over zijn eigen gevoelens. Hij merkte dat deze teksten niet hoorde bij de stijl van LOA, het moest in ieder geval geen metal of hard rock worden. De agressie die hij wou gaan zingen hoorde meer bij punk.
Dat je van Alan Robert wel wat kan verwachten is vrij logisch. Want Alan heeft met LOA toch een aantal knappe albums afgeleverd waarbij zijn aandeel in het muzikale proces aanzienlijk te noemen is. Dat dit album dan niet helemaal deze verwachtingen kan waarmaken is dan wel een kleine tegenvaller te noemen.

I Scream Records heeft Spoiler NYC onder hun label gecontracteerd en het album in drie verschillende studio’s laten opnemen. Het gebruik maken van verschillende studio’s heeft op het gebied van geluid niet ingeboet.

Waar Spoiler NYC zelf in hun biografie beweert dat de punk van tegenwoordig grappig, veilig en saai is, slaan ze zelf ook niet echt de plank raak met Grease Fire In Hell’s Kitchen. Hiermee wil ik niet zeggen dat het album van Spoiler NYC slecht is. Het bevat zelfs best aardige old-school punk nummers die de fan van het genre vast zal aanspreken. Maar wat echter ontbreekt, is creativiteit en het ontbreekt hem aan uitschieters. De meeste nummers zijn vrij rechttoe rechtaan en brengen geen wereld schokkende muzikale kunstwerkjes. Waar ik ook een beetje over val is de matige zang kwaliteiten van Alan, die een vrij saai zanggeluid brengt die de muziek niet de extra kracht brengt die het nu juist net nodig heeft.

Toch moet ik toegeven dat Spoiler NYC waarschijnlijk gewoon niet gecompliceerde punk wil maken en daar veel plezier aan wil beleven, dat zal dan ook ongetwijfeld wel gelukt zijn. De teksten van Alan gaan over echte ervaringen in zijn leven (en dat van anderen) rondom Hell’s Kitchen New York. Dit brengt nog wel een paar aardige nummers op zoals ‘Ruined’, ‘High Friends In Low Places’ en ‘Suicide Hotel’.

Dat Spoiler NYC live waarschijnlijk wel potten breekt is ongetwijfeld waar. Maar Grease Fire In Hell’s Kitchen mist net de power en energie die punk juist nodig heeft.
Recensent:Justin van Akkeren Artiest:Spoiler NYC Label:Scream Records
Buffalo Tom - Three Easy Pieces