RECENSIE: Casper Clausen - Better Way

Casper
2021-05-10 De Deen Casper Clausen heeft in zijn studio aan de monding van de Taag, met uitzicht op het levendige Lissabon aan de overkant, de inspiratie gevonden om zijn eerste soloalbum te maken. De nummers zijn de afgelopen twee, drie jaar langzamerhand tot stand gekomen. En nu, na twintig jaar Efterklang, trekt Clausen de stoute schoenen aan om te kijken wat hij zelf waard is. Ironisch genoeg dus na het afronden van hun album Altid Sammen (Altijd samen). Toch slaat de titel van zijn debuut Better Way niet zo zeer op zijn persoonlijke pad, maar eerder op dat van de mensheid.

De kleurrijke hoes – een portret door vriendin Fatima Moreno – en de energieke opener ‘Used To Think’ doen een opgewekt album vermoeden. Maar dat klopt niet. Er klinkt daarna vooral een vrij somber geluid door, dat in de tragere nummers doet denken aan het latere werk van Pink Floyd. Het echoënde refrein ”Run, run, run” in ‘8 Bit Human’ is een dikke knipoog naar ‘Run Like Hell’ van The Wall. Clausen’s teksten zijn niet eenvoudig te duiden, maar bevatten elementen die op onmacht duiden zoals:”Never gonna fix it”, ”A beginner all the time” en ”Trying to forgive”. Uit ‘Little Words’ en ‘Ocean Wave’ blijkt dat hij een geëngageerde artiest is. In een interview met muziekjournalist C. Cornell Evers (alias CC Ryder) zegt hij over de opkomst van een jongere, progressievere generatie: “Ik zou graag meezingen in het koor en helpen nadenken over wat wij mensen op deze planeet doen.” Hij roept hen dan ook op: ”Call out to the future. Do you wanna heal the world?”.

De nummers op Better Way hebben allemaal een herkenbare elektronische stijl. De rol die Peter Kember daarin heeft gehad, valt niet te onderschatten. Kember kun je wellicht kennen als Sonic Boom van cultband Spacemen 3 (hypnotische en minimalistische post-punk uit de jaren tachtig). Clausen had hem op het oog om zijn album te mixen vanwege zijn bijzondere geluid. Dat hij eveneens vlak bij Lissabon woonde was een mooie bijkomstigheid. Een goede keuze, want het is juist de enorme variatie aan elementen uit de mix die bijdragen aan de bijzondere beleving. Clausen is misschien geen begenadigd zanger, maar wel iemand met een goed gevoel voor composities. Grappig genoeg zit dit album niet eens zo heel ver af van het werk dat hij met Efterklang maakt. Het is hoogstens iets experimenteler door het gebruik van klanken in plaats van herkenbare instrumenten. Dat maakt Better Way tot een afwisselende trip door een rijk akoestisch landschap, waarmee Clausen laat zien dat hij ook zonder band zijn mannetje kan staan.
Recensent:Dave Stam Artiest:Casper Clausen Label:City Slang
Goat Girl

Goat Girl - On All FoursZo hé; wat een verrassing dit Goat Girl ! Met On All Fours leveren deze...