RECENSIE: Cedric Burnside - I Be Trying

Burnside
2021-08-01 Als kleinzoon van blueslegende R.L. Burnside stroomt de blues door de aderen van Cedric Burnside. Het is pas recent dat Cedric Burnside zichzelf als solo artiest positioneert. De 42-jarige muzikant nam platen op met Lithnin’ Malcolm, Bernard Allison en speelde met de North Mississippi Allstars. In 2018 maakte Cedric diepe indruk met de fantastische plaat ‘Benton County Relic’. I Be Trying is net zo sterk. Met een beetje hulp van Luther Dickinson van de North Mississippi Allstars speelt Cedric weer fantastische blues.

Het is wederom de stampende delta-blues die de hoofdtoon voert. En dan specifiek de Mississippi Hill Country blues. De stijl van zijn grootvader. De stijl waarin stampende drums en gitaarspel uren door kunnen gaan. Knallende ritmes en heerlijk gitaarspel. Aangevuld met traditionele blues. Dit komt bijvoorbeeld mooi terug op ‘You Really Love Me’. Over het drumritme speelt Cedric enkele heerlijke akoestische blues solo’s. Dit hoge tempo drijft ‘Pretty Flowers’ op. De drums spelen een snel, nerveus ritme. Het gitaarwerk lijkt de drums nog links in te willen halen. Cedric brengt een verrassend aanstekelijk refrein. Het resultaat is een stevig en vooral heerlijk rock ’n roll nummer.

De Mississippi Hill Country Blues heeft haar tijd mee. De blues met als basis een drum en gitaar kan in vele vormen komen. Tony Joe White schittert met de Louisiana Swamp Blues. Tony Joe White moet het hebben van de sfeer en verhalen. The Black Keys laten op hun steengoede laatste plaat horen dat het knallende genre ook bij een goede rock ’n roll groep past. Cedric Burnside imponeert het meeste. I Be Trying is een zwetend feestje. Met knallende ritmes en dreigend gitaarspel is het een energieke bedoening. Geen enkel nummer voelt gedateerd aan en de gehele plaat kent geen enkele inzakking.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Cedric Burnside Label:Single Lock Records
Vivii

ViVii - MondaysIn hun jongere jaren zal het ongetwijfeld anders zijn geweest, maar...