RECENSIE: Roos Meijer - Why Don`t We Give It A Try

Roos
2022-01-31 Roos Meijer is nog relatief onbekend en heeft pas een EP Maktub uit 2018 achter haar naam staan. In 2021 is haar eerste volwaardige LP/CD uitgekomen genaamd Why Don’t We Give It A Try?.

De plaat start met radioberichten over de oorlog en gaat met name terug in de tijd naar Iran. Dacht je ontspanning te zoeken en dan krijg je dit!
Echter met het eerste echte nummer ben je om. Dit nummer ‘Why Don’t We Give It A Try’ is een aanklacht tegen oorlog en geweld en is de eerste single van de plaat. Roos zingt “Isn’t it strange building a wall for freedom?” Je denkt dan aan de grens USA/Mexico, maar daarna ook naar de Oost-Europese vluchtelingenstroom. Ze gaat verder in dit nummer met “Isn’t it strange having a gun is allright!”
Geen geschreeuw, maar een prachtige a capella aftrap van een rustige singer-songwriterplaat waarop je aandacht uitgaat naar de teksten.

Roos laat horen dat je niet veel instrumenten en bombast nodig hebt om een aansprekende plaat te maken. ‘Worthy’, met spaarzame accenten, zachte drums en meerdere stemmen van Roos zorgen voor een hemels gevoel. “I Am Worthy” zingt Roos veelvuldig en het klinkt top! Met een mooie galm zorgt deze song voor een warm gevoel.

De songtitels geven aan dat er echte thema’s worden aangesneden die er toe doen. Kijk maar naar nummers met als titel ‘To Be Free’,‘Change Will Come’ en ‘Stories Of Change’. Het mooie van de plaat is dat ze deze nummers rustig, warm, ingetogen en sfeervol klinken, waarbij ze zich in je hoofd nestelen. “I dream of a world. I won’t take it as it is” zingt ze.

De hele plaat bevat tien nummers die allen aanspreken met telkens een iets ander instrumentatie (gitaar,synthesizer, viool) die maatschappelijke kwesties belichten op een manier die je raakt. Daklozen die we voorbij lopen in ‘Bigger Than Me’. Het gaat niet alleen om jezelf, maar om de wereld en die is groter dan jezelf, vertelt Roos. De plaat is goed geproduceerd en klinkt goed verzorgd. De vocalen komen mooi tot hun recht met zachte gitaar- en keyboard-/synthesizerbegeleiding.‘Bigger Than Me’ is muzikaal het hoogtepunt.

Als grote artiesten qua naam dit album hadden uitgebracht, dan was het breed uitgemeten en hadden ze veel aandacht gekregen. Deze aandacht verdient Roos Meijer ook. Ze heeft een prachtig album gemaakt met een boodschap die alle aandacht verdient. Why Don’t We Give It A Try? is met veel aandacht, passie en liefde gemaakt en klinkt engelen-achtig. Why Don’t We Give It A Try? verdient de aandacht van muziekminnend Nederland om de prachtige vormgeving, de warme sound met kritische noten en de engelachtige stem die de nummers draagt. Liepen er maar veel meer van deze engelen rond, dan hoefde een dergelijke plaat niet gemaakt te worden.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Roos Meijer Label:It\'s All Happening
Cover Tanguediaduo - Astor Piazzolla : Soledad

Tanguediaduo - Astor Piazzolla : SoledadDe Argentijn Astor Piazolla kennen we, bewust of onbewust, allemaal. Hij is...