RECENSIE: Daniel Tomas - Pintures II

Tomas
2025-05-30 Daniël Tomàs van der Duim is een in Arnhem woonachtige componist en pianist, die de luisteraar uitnodigt om een eigen betekenis te geven aan de door hem gecreëerde muzikale landschappen. Zoals hij zelf zegt: “Ik probeer de luisteraar uit te nodigen om even te ontsnappen aan de wereld en tot rust te komen. Ik wil een soort evenwicht creëren waarbij mensen zich kunnen laten meevoeren door de muziek zonder volledig in zichzelf gekeerd te raken.”

Pintures I [2021] werd opgenomen in het ouderlijke huis stond en hij gebruikte zijn eerste instrument: de piano van zijn oma. Voor Pintures II werd zijn eigen woonkamer de opnamestudio. Menig oplettende luisteraar zal dan ook enige omgevingsgeluiden waarnemen. De opvolger is een combinatie van twee EP’s die eerder zijn uitgebracht. Hierbij stond op de eerste EP, Pluviophile, het (dag)dromen centraal; op de tweede EP, Halycon, werd dieper op de betekenis van deze dromen ingegaan.

Zoals gezegd is het aan de luisteraar om de betekenis van de composities zelf in te vullen, al hoor je direct dat ‘Dirge’ over verlies gaat. Hierbij speelt het prachtige vioolspel van Annelieke Marselje van het Ricciotti Ensemble een hoofdrol. Subtiel kan zij zorgen voor een bepalend accent. Zij deed dat eerder als gastmuzikant bij een verschillende artiesten (Doe Maar, Afrojack, David Garrett) en ook hier weet zij haar rol te pakken. Haar aandeel in ‘Liminality’ is bijzonder: juist door haar spel komen de pianoklanken beter tot zijn recht.

Tomàs speelt voornamelijk felt piano. Hierbij worden de hamertjes van speciaal vilt voorzien, waardoor de klank van het instrument gedempt wordt. Hierdoor komen composities, die zijn bedoeld om na te denken over verlies en hoe hiermee om te gaan in te toekomst, ingetogen over. ‘Halcyon’ is een goed voorbeeld hiervan. Afsluiter ‘Satori’ (Japans voor “begrijpen”) nodigt de luisteraar eerder uit tot introspectie.

De verzameling composities die op Pintures II staan, hebben meer een ambient dan een neo-klassiek klankgevoel. Het is allemaal vrij rustig, waarbij de viool van Marselje voor de nodige afwisseling zorgt. Het is geen muziek die je dagelijks zult gaan beluisteren, maar we hebben allemaal wel eens momenten waar we behoefte hebben om even weg te kunnen dromen of om alleen na te kunnen denken. Daar is dit album ideaal voor.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Daniel Tomas Label:It\'s All Happening
Cover Boogie Beasts - Neon Skies & Different Highs

Boogie Beasts - Neon Skies & Different HighsHet Belgische Boogie Beasts loopt al weer een tijdje mee en is met Neon...

Cover Daddy Was Wrong - DWW

Daddy Was Wrong - DWW Het leven kan zo eenvoudig zijn; vier mannen, gitaar, drums bas, een...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT