RECENSIE: Various - A Sud Di Bella Ciao

Bellaciao
2022-02-15 Riccardo Tesi kon niet vermoeden dat toen hij in 2015 het album Bella Ciao [1964] opnieuw opnam hij zoveel bijval zou krijgen. Hij was zo onder de indruk van de uitbundige reacties van het luisterende publiek, dat hij besloot om eenzelfde album op te nemen, maar dan met bijna vergeten liedjes uit het zuiden van Italië. Dit levert een verzameling op van dertien nummers die logischerwijs A Sud Di Bella Ciao genoemd is. De muzikale reis brengt ons vanuit het midden van het land tot aan Sardinië, waarbij ook Mallorca wordt meegenomen.

Zuid-Italië staat bol van tegenstellingen en Tesi probeert deze te vatten met veelal traditionele liederen. Een aantal zijn samengevoegd in een drietal gearrangeerde compilaties: ‘Canti Di Lavoro’,’Pizzicargia’ en ‘Sa Balessa’. Deze duren iets langer en vertegenwoordigen zowel de liefde als protest, waarbij de melodieën terug te leiden zijn naar mediterrane invloeden. Het album bevat dan ook ritmes van de tammurriata, de tondo-dans en de pizzica.

Om deze bonte verzameling zo goed mogelijk uit te voeren, heeft Tesi vooraanstaande zangers en muzikanten (de zogenoemde Various) uit Toscane, Umbrië, Sardinië en Puglia, gevraagd om hem bij te staan. Zij nemen niet alleen hun talenten, maar ook hun dialecten mee. Zangeressen Elena Ledda en Lucilla Galeazzi worden begeleidt door Alessio Lega (zang, gitaar), Nando Citarella (zang, tamboerijn, battente gitaar), Maurizio Geri (zang, gitaar), Gigi Biolcati (percussie, zang) en Claudio Carboni op saxofoon, terwijl de orkestleider zijn geliefde accordeon kan spelen.

Eén nummer zullen kijkers van Casa De Papel direct herkennen. ‘Bella Ciao A Sud’, wat hier als bonustrack is gevoegd, zal bij hen de nodige emoties oproepen. Het wordt prachtig vertolkt en is de opmaat tot nog veel meer moois. Luister maar eens naar de zang van Maurizio Geri op ‘Il Trenino Che Parte E Va’ of hoe de zee van zich laat horen op ‘Des De Mallorca A L’Alguer’. De rust die Alessio Lego brengt met zijn zang en gitaar op ‘Lu Bene Mio’ en de krachtige hese stem van Lucilla Galeazzi op ‘Virrineddha’ blijven nog langer bij.

Zuid-Italië zal tevreden zijn met hoe Tesi hun rijke muzikale oeuvre samenvat. De vertolking van traditionele liederen door deze zorgvuldig gekozen muzikanten maakt dat dit meer is dan een verzamelalbum. Je hoort niet alleen dat zij hun ziel en zaligheid hierin leggen, je voelt het. Prachtig!
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Various Label:Xango Music
Cover Tamala - Lumba

Tamala - Lumba Tamala betekent ‘reizigers’, op hun plaat Lumba reizen ze ook langs vele...