RECENSIE: Guerilla Toss - Famously Alive

GT
2022-12-12 Je kunt je voorstellen dat als Kassie Carlson, de zangers van Guerilla Toss, een kamer binnenstapt dat het feest pas echt begint. Wat een energie heeft zij en dat zonder pepmiddelen! Een jarenlange opiatenverslaving heeft zij achter haar gelaten, getuige de verslaglegging op de EP What Would the Odd Do? [2019]. Dezelfde vriend die er toen voor haar was, hielp haar ook te herstellen van een open hartoperatie die ze even later moest ondergaan. Om Jonny Tatelman hiervoor te bedanken is het vijfde album van de band, Famously Alive, vernoemd naar een van zijn gedichten.

De band heeft in de tijd tussen hun oprichting in 2012 en nu meerdere metamorfosen doorstaan. Zo zijn zij verhuist van thuisbasis Boston naar New York en verworden van een (minimaal) vijfmans formatie tot een drietal. Naast Carlson, zijn gitarist Arian Shafiee en drummer/multi-instrumentalist Peter Negroponte van de originele bezetting overgebleven. Dit heeft ook effect gehad op de muziek. Van de experimentele mix van punk, math-rock, hardcore rock met een door merg en been doordringende stem van Carlson op hun eerste single ‘Jeffrey Johnson’ is niet veel meer over. Tien jaar en wat online zanglessen later, is het geluid verworden tot poprock. Dat gaat ze nog goed af ook!

Na het enigszins chaotische begin op ‘Cannibal Capital’ weten de gelaagde gitaren elkaar te vinden en ligt de band meteen op koers. Het onderwerp, vermoeidheid gepaard gaande met sociale angststoornis, lijkt los te staan van de opzwepende muziek. ( “We are economies of empathy and ecstasy, I’m social with enemies and it takes the best of me.” ). Hierna staan de meeste nummers in het teken van gelukkig zijn met jezelf en het leven in het algemeen. ‘Happy Me’ verwoordt dat nog het beste: “Each day a celebration/I am a radiant sun/All things a fascination/Happy me, happy me, happy me, happy me” .

Doordat de eerste nummers als een sneltrein elkaar opvolgen, vergeet je bijna hoe goed ze zijn. De sterke title track, ‘Famously Alive’, kan zo tijdens elk sportevenement gedraaid worden. Het gaat moeiteloos over in het door elektronica en harp-arpeggio’s gedreven ‘Live Exponential’. De tekst “I’m special! You’re special! Live exponential!” zou normaliter ons Nederlanders hard doen zuchten, maar hier werkt het. Dat geldt ook voor de hook op Mermaid Airplane: “So sorry I forgot your birthday/I’m hoping you’re riding on mermaids airplane” of die op ‘Wild Fantasy’( “Real life, it’s just a bad dream/…/Grey gull pecking us to go, it said to follow me” ). Het is de bruisende energie waarmee het gebracht wordt, die overtuigt. Sterker nog: voordat je het doorhebt zing je mee, ook al weet je niet waar de tekst op slaat.

Famously Alive klinkt alsof Guerilla Toss een overwinning te vieren heeft. Mocht je even in een dipje zitten, dan weet dit album je op te beuren. Wat is nu een beter medicijn dan een muzikale energie injectie van een ruim half uur? Eenmaal daags deze tien nummer uur? Maar wat graag!
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Guerilla Toss Label:Subpop
Cover Barzin - Voyeurs In The Dark

Barzin - Voyeurs In The Dark Barzin werd in 1995 als muziekproject opgericht door de Canadees met...

Cover Avalanche Kaito - Avalanche Kaito

Avalanche Kaito - Avalanche Kaito Avalanche Kaito is een trio onder aanvoering van Brusselaar Kaito Winse,...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT