RECENSIE: Herman Brock Jr. - Devianto

HB
2022-12-23 De naam Herman Brock Jr. doet niet gelijk Nederlands aan. Toch is Brock Jr. een Nederlandse Americana artiest die zich laat inspireren door de breedte van het country genre. Eerdere albums nam hij op in Amerika met genregenoten als Mike Morgan en Jesse Dayton. Na een pauze van zeven jaar ligt er nu het album Devianto.

Devianto is een swingende Americana plaat die de grenzen van het genre aangenaam opzoekt. Bluegrass vormt de basis. Aanvullende invloeden komen uit verschillende hoeken. In totaal heeft Herman Brock Jr. de hulp gehad van meer dan 24 muzikanten. Traditionele bluegrass artiesten als de The Blue Grass Boogieman, maar ook van artiesten die meer geworteld zijn in de Ierse muziek.

‘Hey There Baby’ is als tweede nummer op Devianto gelijk een vroeg hoogtepunt. Lekker aanstekelijke bluegrass met een opzwepende accordeon. Daaropvolgend brengt Herman Brock Jr. de verhalende manier van zingen van bijvoorbeeld iemand als Ryan Bingham samen met een Ierse fluitmelodie. Dat levert een ontzettend fijn en sterk liedje op. ‘Money (The Cashbox Piano)’ zet een heel andere sfeer neer. Het nummer opent met Mariachi blazers. En gaat dan door in een opzwepend bluegrass ritme. Niet de meest logische combinatie, maar hier klinkt het als een gouden recept. Op traditionele wijze sluit Herman Brock Jr. Devianto af. ‘Open Your Eyes’ is een echt bluegrass liedje, waarbij de muzikanten alle energie van zich afspelen in een aanstekelijk ritme.

Devianto is een verrassend, aanstekelijke Americana plaat van een hoog niveau. Herman Brock Jr. sluit ermee gemakkelijk aan bij andere verdienstelijke Nederlandse artiesten als Tim Knol, JW Roy en The Blue Grass Boogieman. Juist de brede muzikale blik maakt dat Herman Brock Jr. nog het meest internationaal van alle Nederlandse genregenoten klinkt.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Herman Brock Jr. Label:Harvest
Cover Glenn Jones - Vade Mecum

Glenn Jones - Vade MecumDe Amerikaanse gitarist Glenn Jones is vooral bekend alsmede oprichter van...