RECENSIE: Hark! En Co - My Treasures

Hark
2023-02-17 Waar we de laatste tijd worden overspoeld met jonge, maar zeker ook gelouterde muzikanten die elektronische elementen aan hun muziek toevoegen, wordt er gelukkig ook nog genoeg materiaal uitgebracht waar dat nauwelijks of helemaal niet het geval is. Bijvoorbeeld door met een geheel klassiek instrumentarium een album op te nemen. Zo`n album is My Treasures van het Nederlandse Hark! En Co, dat overigens uit onvrede over Spotify daar, net als het eerdere werk, niet te vinden is. “Vintage popmuziek” dus!

Achter Hark! En Co gaat componist Harke Jan van der Meulen schuil. Al zegt je dat vast alleen iets als je op de hoogte bent van zijn project Spinoff Spinvis, waarbij hij songs van Spinvis bewerkte voor vocaal kwartet en orgel, of van het op muziek zetten van teksten van dichters als William Blake en R.L. Stevenson. Als dat laatste geval is, dan weet je ook dat My Treasures het tweede album van Hark! En Co is, waarbij wederom gedichten van Stevenson op muziek zijn gezet.

Net als op het “debuutalbum” heeft Harke Jan de hulp ingeschakeld van Henk Hofstede (Nits) en singer-songwriter Vera van der Poel, maar heeft hij voor My Treasures met Erik de Jong (Spinvis) en Jelle Paulusma (Paulusma/ Daryll-Ann) nog twee klinkende namen aan boord. Allen namen die hebben bewezen prima te weten aan welke voorwaarden een goed liedje moet voldoen.

Muzikaal gezien is het uitgangspunt om “vintage popmuziek” te maken met My Treasures volledig geslaagd. Door het instrumentarium dat bestaat uit viool, cello, gitaar, hier en daar aangevuld met een cajon, drum sequencing en keyboards (die volledig in lijn zijn met het klassieke karakter van het instrumentarium), klinken de liedjes als popmuziek uit een tijd dat de term popmuziek nog niet bestond.

Door de manier waarop de werken van Stevenson worden voorgedragen, in de combinatie met het klassieke instrumentarium, heeft het album ook een soort middeleeuwse feel. Alsof de teksten van Stevenson door de plaatselijke bard de oren van de luisteraar in worden gezongen. Hierbij vallen ‘The Cow’ en ‘The Moon’ extra op omdat we hier Spinvis in het Engels horen zingen. Doordat het werk op My Treasures afwisselend door Paulusma, Spinvis, Hofstede, Van der Poel en Harke Jan zelf wordt gezongen is er ook genoeg variatie te horen. Zo hoor je bij de zang van Van der Poel op ‘Foreign Lands’ en ‘Armies In The Fire’ een jazzy timing en sound doorklinken, terwijl het bij Paulusma op ‘Summer Sun’, het avontuurlijke ‘Marching Song’ en het ingetogen ‘Shadow March’ juist wat Amerikaans aandoet. De tracks waarop Harke Jan zelf de vocalen voor zijn rekening neemt, hoor je goed terug dat hij Engelse taal en Letterkunde heeft gestudeerd, want Engelser kan het haast niet klinken als je naar de titeltrack, ‘Vagabond’ en ‘Land Of Nod’ luistert.

My Treasures is geen album voor het grote publiek. Fijnproevers, Stevenson-fans en liefhebbers van bijzondere popmuziek kunnen echter met een gerust hart dit fraai vormgegeven album aanschaffen.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Hark! En Co Label:Eigen Beheer
Cover The Me In You - How Does It Feel To Be Wrong All The Time