RECENSIE: Radicanto - Alle Radici Del Canto

Radicante
2023-11-05 Je zou kunnen zeggen dat de voorbereidingen voor het album Alle Radici Del Canto dat het Italiaanse muziekgezelschap Radicanto vorig jaar heeft uitgebracht, al lang geleden van start zijn gegaan. Ruim een kwart eeuw zijn deze muzikanten uit Bari namelijk al bezig met het herbewerken van geluiden en verhalen van land en zee met als doel tradities en herinneringen voort te laten leven want: ”De geschiedenis zal nooit ophouden ons te leren over de toekomst", zoals het motto van de band luidt. Uitvoerige onderzoeken op het gebied van historie, filosofie en cultuur hebben al veel opgeleverd. Op dit laatste album staan voornamelijk akoestisch gespeelde en gezongen geluiden die als doel hebben om tradities uit het verleden in het heden te laten herleven. Hierbij staat naast de Apulische muziek, alle muziek die rond het Middellandse Zeegebied ooit is ontstaan, centraal.

Radicanto heeft uit de combinatie van onderzoeken en componeren een uniek geluid ontwikkeld dat bestaat uit folk, rock en jazz, een geluid dat mede gevormd wordt door de vocale kwaliteiten van zangeres Maria Giaquinto. De zangeres, tevens actrice, slaagt er in om met haar krachtige en warme stem een brug te vormen tussen de verschillende muzikale tradities, waarbij de teksten vele poëtische elementen bevatten. Op een speelse wijze worden op deze manier volksliederen met verhalen die iets vertellen over de geschiedenis gepresenteerd.

De vergelijkingen met de Portugese Fado liggen enigszins voor de hand. De muziek lijkt Arabische elementen te bevatten maar wie luistert naar de percussionisten kant zich niet aan de indruk onttrekken dat er indertijd zelfs Braziliaanse invloeden zijn aangespoeld. Het gebruik van een accordeon, diverse blazers en een omvangrijk arsenaal aan snaarinstrumenten, waaronder klassieke gitaren maar ook bouzouki en contrabas, lijken hier dan ook eveneens vanzelfsprekend. Giaquinto weet met haar stem bovendien een breed scala aan stemmingen te vertolken. Melancholie, weemoed, blijdschap en verdriet zijn allemaal vertegenwoordigd in de twaalf stukken die er op het album te vinden zijn. Het gevoelige ‘Ebla’ is een prachtig voorbeeld waarin het allemaal bij elkaar lijkt te komen. Een prachtige gastrol is er bovendien weggelegd voor de zanger Raiz in ‘Tu Sola’ die met zijn gepassioneerde vocalen, voorzien van een licht ruw randje, in slechts vier minuten de hoofdrol opeist.

Zelfs zonder ook maar enige talenkennis is Alle Radici Del Canto het beluisteren waard. Dat er door dit bijzondere gezelschap een belangrijk stuk muzikaal erfgoed wordt nagelaten is natuurlijk een prachtige bijkomstigheid.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Radicanto Label:Xango Music
BBR

Black Box Revelation - Poetic RivalsWaarom de zwarte doos die men zoekt na een vliegtuigongeluk, een black box...