RECENSIE: Roofman - Still The Mess I Was

Roofman
2023-12-09 Roofman klinkt op Still The Mess I Was als de iets ruigere versie van Hallo Venray. De stem van Thijs van der Meulen alias Roofman heeft enige gelijkenis met die van Henk Koorn. Met name in de ballad ‘A Typical Millenial Breakdown’ valt dat kwartje. De muziek op Still The Mess I Was varieert van rock tot pop met veel luide gitaren op de achtergrond.

Roofman komt uit de Veluwe en deze plaat is opgenomen in een studio in Hamburg. Clouds Hill studio waar eerder The Killers en Elbow platen opnamen. Het is een debuutplaat waar je als artiest de lat voor jezelf al heel hoog legt. Er is niet op de kleintjes gelet en dat kun je horen aan de indrukwekkende wall of sound die dit album toch wel typeert. De plaat straalt een rust uit die alles versterkt en liefhebbers van My Morning Jacket kunnen deze plaat gewoon aanschaffen.

Roofman bestaat naast Thijs (zang), Rhett Shell op gitaar, Philip Conrad (bas) en Pim van der Meulen op drums. Een klassieke viermans bezetting. Op aanraden van producer Johan Scheerer haalde hij Rhett & Philip uit Atlanta erbij als studiosessiemuzikanten. Het resultaat is indrukwekkend. Luister maar naar het mooiste nummer van de plaat ‘Fly Off, Come Back Fall Down’ een heerlijke luistertrip! ‘One Drop’ is een mooi gitaarpop nummer met een mooi vol (Hammond) geluid. Gewoon een fraaie single kandidaat. Maar luister ook naar de lome drums en fraaie vocalen en het ruimtelijke (galm) geluid in ‘I Would Rather Leave Me Than Leave you’.

Al de tijd die ze in de studio hebben doorgebracht levert een kleurrijk indiealbum op, waar de pareltjes aaneen geregen worden tot elf. Nederland! We zijn een indrukwekkende artiest rijker. De Hollandse klei is vruchtbaar en daar plukken we de vruchten van door weer een nieuwe artiest die het uitgebreide netwerk van Nederlandse poppodia kan verblijden met muziek die live ook uitstekend te genieten is. Uw recensent kijkt er al naar uit!

Recensent:René Obdeijn Artiest:Roofman Label:Eigen Beheer
Andersen

Matt Andersen - The Big Bottle Of Joy Matt Andersen uit Canada brengt met The Big Bottle Of Joy zijn tiende...