RECENSIE: Marlijn - Mam

Mam
2024-11-10 Grote kans dat je Marlijn Weerdenburg kent van een TV-programma, serie, bioscoopscherm of theatervoorstelling. De charmante blondine is een alleskunner en een innemende verschijning die zorgvuldig haar rollen kiest, maar er tegelijkertijd in slaagt altijd zichzelf te zijn en niet bang is om zichzelf daarbij kwetsbaar op te stellen. Vooral dat laatste bewees Marlijn eerder als zangeres met haar gelijknamige debuut in 2020, waarvoor zij in gesprek ging met haar muzikale helden. Niet de minsten verleenden daarbij overigens hun medewerking. Zo waren er bijdragen te vinden van Izaline Calister, Bertolf, Daniel Lohues, Paul de Munnik en Herman van Veen. Dat het vervolg hiervan in het teken zou staan van een ingrijpende gebeurtenis in haar leven, kon zij toen nog niet vermoeden. Tijdens de zwangerschap van haar tweede kindje kwam namelijk haar moeder te overlijden, waardoor er plotseling allerlei tegenstrijdige emoties vrijkwamen die verwerkt dienden te worden. Ze besloot om weer liedjes te gaan schrijven waarin haar persoonlijke verhaal centraal staat. Het is het verhaal geworden van nieuw geluk maar ook dat van een rouwproces waarin zij zichzelf opnieuw confronteerde met alle emoties.

Zo is de basis voor het dit jaar verschenen album Mam gelegd, nog voor het moment waarop haar zoontje werd geboren en zij zich nog volop in het verwerkingsproces bevond om dit grote verlies te verwerken. Op de dag dat haar moeder kwam te overlijden schreef zij 'Samen', waarin een winterse dag in april wordt beschreven vol verdriet, maar waarin ook de fijne momenten van samenzijn bij leven worden genoemd die je moet koesteren. Onbewust heeft Weerdenburg een werkelijk prachtige gelijkenis gecreëerd met de klassieker 'Sometimes It Snows In April' van Prince die hierin zijn gevoelens beschrijft na het verlies van zijn vriend en collega-muzikant. De muzikale omlijsting is eveneens het vermelden waard. Hierbij is onder meer voor Bertolf Lentink een belangrijke rol weggelegd. De herinneringen worden opgesomd in 'Scheur In Mijn Hart', het resultaat van een ontmoeting met Glenn Faria, de muzikant, rapper, singer-songwriter die een half jaar voor haar verlies zijn broer Melvin verloor. Hun zoektocht in de rouw bracht hen bij elkaar en het leverde enkele indrukwekkende momenten op, waaronder 'Heel Anders', die in de studio werden vastgelegd.
De plotselinge samenkomst van dood en leven hebben daarnaast een fase ingeluid waarin rouw, maar ook hoop bij elkaar komen. Zo is 'Insomnia (Sammie)' een beschrijving van het geluk dat nieuw leven met zich meebrengt als haar zoontje Sammie is geboren. Het is de liefdevolle stem van een moeder die klinkt als zij zingt "Alles is liefde, zo moet het zijn". Eenzelfde dubbel gevoel spreekt uit het met Stephanie Struijk geschreven 'Buik Vol Van De Liefde'. De als Stevie Ann bekend geworden singer-songwriter verstaat eveneens als geen ander de kunst om persoonlijke, rauwe en eerlijke gevoelens muzikaal te verwoorden. Hier wordt, begeleid met akoestische muziek, het intense gevoel beschreven waarbij liefde, geluk en hevig verdriet pal naast elkaar staan. Bijzonder is vooral ook de manier waarop de zangeres het rouwen plotseling bespreekbaar lijkt te maken en daarmee een taboe lijkt te willen doorbreken.

Kwam de talentvolle entertainer aan het begin van haar carrière al tot de ontdekking dat zij verhalen wilde vertellen om mensen te raken, met het uitbrengen van deze persoonlijke en zeer gevoelige liedjes op Mam is Marlijn daar wederom op weergaloze wijze in geslaagd.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Marlijn Label:Eigen Beheer
Toverberg

Toverberg - De Rusteloze MaterieLars Kroon aka Toverberg heeft na zijn Go Back To The Zoo periode als...

Cover Derya Türkan - Istanbul Kemençesi Vol. II

Derya Türkan - Istanbul Kemençesi Vol. II De titel verraadt het al: Istanbul Kemençesi Vol. II is het tweede deel van...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT