RECENSIE: Michael Baird - Resonance Vibration Frequencies

RVF
2024-09-28 Kun je muziek maken van trillende metalen voorwerpen? En zo ja, hoe verwerk je dat dan in composities? Dat zijn de vragen die Michael Baird beantwoordt op zijn project Resonance Vibration Frequencies. Eerste vraag is natuurlijk: hoe kom je erop om dit te doen? Dat legt hij in het boekje, dat bij deze prachtig vormgegeven SACD gevoegd is, uit. In 2018 vroeg hij zich uit het niets af, hoe zijn aluminium champagnekoeler zou klinken. Hij nam het resonerende geluid hiervan op en bewaarde het voor een nog te definiëren project. Pas nadat hij jaren later van vrienden een metalen vaas en wijnkoeler had geleend om te laten resoneren, wist hij zijn initiële ideeën een richting te geven.

Tijdens het maken van dit album ergens in 2022, las hij een artikel van Tamlyn Hunt in Scientific American. Hierin kwam naar voren dat alle voorwerpen vibreren en dat wanneer deze trillende objecten bij elkaar in de buurt komen, zij uiteindelijk op eenzelfde frequentie tot elkaar komen. Vergelijk het met het gooien van eerst een steen en dan meerdere stenen in een rustige vijver. Je ziet na een poos dat er maar één golfbeweging overblijft.

Vraag blijft nog wel: hoe kun je van resonerende voorwerpen muziek maken? Baird weet met zijn vingertoppen en -knokels, harde/zachte hamers en stokken niet alleen zijn eigen keukengerei, maar ook meerdere metalen instrumenten uit Tibet, Myanmar, China, India, Japan, Zimbabwe, Zambia/Malawi, Congo en Thailand te laten vibreren. Zo hoor je een gong naast een deksel of pan weerklinken. Alle geluiden zijn akoestisch opgenomen en verdienen het om op zo ’n hoog mogelijke kwaliteit te worden afgespeeld. Vandaar zijn keuze voor SACD.

Baird weet met zijn langzaam resonerende klanken een soort rust op te wekken. Hij neemt de tijd om je te laten wennen aan de geluiden die hij je wilt laten horen. Halverwege, op ‘Kayube Dawn’, gebruikt hij een eerdere field recording uit zijn geboorteland , Zambia. De vele vogelgeluiden die af en toe de metalen klanken overstemmen, stralen een vreedzaam ochtendritueel uit. Even later, op ‘The Lake’ hoor je het water kabbelen, waarna ‘Finale’ het album met vrolijke klokkengeluiden afsluit. Hier hoor je goed hoe meerdere instrumenten samenkomen om één geluid te vormen.

Is het muziek of is het een verzameling klanken die Baird laat horen op zijn Resonance Vibration Frequencies? Wat maakt het uit: muziek is niets anders dan een verzameling van klanken die goed bij elkaar passen. Het is je misschien nog nooit zo goed uitgelegd als dat Baird hier doet. Mocht je ooit behoefte hebben om innerlijke rust te vinden, dan is dit een goede soundtrack ervoor.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Michael Baird Label:Xango Music
Yellofox

Yellofox - For The DreamersUit Den Haag komt de band Yellofox . For The Dreamers is het tweede album...

Cover Danielle Nicole - The Love You Bleed

Danielle Nicole - The Love You Bleed Danielle Nicole is een terecht zevenvoudig winnares van de Blues Music...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT