RECENSIE: This Is Hell - Misfortunes

This is Hell – Misfortunes
2008-02-07 De New York hardcore scène (NYHC) heeft er weer een heftige band bij en dat is This is hell. De band is opgericht in 2004 op Long Island en heeft al vrij snel naam gemaakt. De band bestaat naast zanger/schreeuwer Travis Reilly uit de gitaristen Rick Jiminez en Chris Reynolds, drummer Dan Bourke en bassist Johnny Moore. Hun eerste volledige album stamt uit 2006 en heet Sundowning Dit album kreeg al behoorlijk goede recensies en de verwachtingen voor de opvolger Misfortunes zijn natuurlijk hooggespannen.

De muziek is echte onvervalste New York Hardcore zoals we die kennen van een band als Sick Of It All. Daarbij zijn er ook wel wat Metalcore invloeden in hun muziek te bespeuren. Ongetwijfeld een gevolg van het gebruik van twee bijzonder goede gitaristen die duidelijk meer kunnen dan simpel rechtuit spelen. De geweldige riffs vliegen je werkelijk om de oren. Over het algemeen is het tempo van de cd hoog. De eerste nummers vliegen er gelijk flink in waarbij ‘Reckless’ een waardige opener is. Een lekker snel nummer met afwisselend gitaarspel. En zo ook in soortgelijke nummers als ‘Infected’ en ‘Disciples’. Lekker vette riffs gaan hand in hand met mooie gitaarloopjes waardoor het geheel goed te beluisteren valt. Travis Reilly maakt gebruik van een behoorlijk overspannen schreeuwzang. Maar dat hoort natuurlijk ook bij deze muziek. Het is prettig dat af en toe wat gas wordt teruggenomen zoals in ‘Realization: Remorse’, wat begint als een Metalnummer en al snel overgaat in het furieuze ‘Without Closure’. Het laatste nummer van de cd getiteld ‘Last days Campaign’ is ook behoorlijk rustig (voor hardcore begrippen) met fraaie relaxte gitaarstukjes om nog maar eens te laten horen hoe goed de gitaristen zijn. Zonder daarbij de strakke ritmesectie tekort te doen.

Prettig bij deze cd is dat de productie helder is en de muziek recht in je gezicht knalt. Zo hoort dat. Zelfs de grootste hardcore haters kunnen niet om de kwaliteiten van This Is Hell heen. De NYHC heeft er weer een klasseband bij. Gezien de korte tijd dat de band bestaat en de kwaliteit van het gebodene, verwacht ik dat de band heel snel een flinke hoeveelheid fans zal vergaren. Ze doen in mei België aan en spelen dan op het hardcorefestival Groezrock. Daarbij nog heel veel meer grote namen. Dat moet toch een flinke moshpit opleveren.
Recensent:Jan Didden Artiest:This Is Hell Label:Trustkill
iLeum - Diagnosed

Ileum - DiagnosedHet ileum is het laatste gedeelte van de kleine ingewanden en wordt ook wel...