RECENSIE: Dan Le Sac vs. Scroobius Pip - Angles

Dan le Sac vs Scroobius Pip - Angels
2008-06-27 Ruim een jaar geleden dook op YouTube ineens een muziekclip op met een op het eerste gehoor hilarische tekst. ‘Thou Shalt Always Kill’ van Dan Le Sac vs Scroobius Pip werd zelfs een (internet)hit en de clip werd kort hierna ook vertoond op de diverse muziekkanalen. Ironisch natuurlijk, aangezien het nummer de draak steekt met mensen die blind hypes volgen, die blind dingen aannemen en dat gebeurt verder eigenlijk continu op muziekzenders. Dan Le Sac vs Scroobius Pip kozen voor een “Gij zult niet”- tekst en een erg grappig couplet. Vrijwel alle “grote bands” werden gerelativeerd. “Radiohead, just a band, Led Zeppelin, just a band”.

Nu komen Dan Le Sac vs Scroobius Pip met een volledig album, Angels, inclusief bovenstaand nummer. Muzikaal zou je het bij vlagen computergeluidjes-techno kunnen noemen, of iets dergelijks. Op Fabchannel is een live-optreden te zien, waaruit blijkt dat inderdaad alle geluiden uit de Apple van Dan Le Sac komen. Jawel, Dan Le Sac vs Scroobius Pip is gewoon een tweemansband met Dan Le Sac achter de Apple en Scroobius Pip als de rapper / dichter.

Scroobius Pip is in ieder geval begaan met de hedendaagse muziek en de hedendaagse hiphop. Op ‘Development’ zegt ie: “Underground intelligent hiphop development progression is our intent, ladies and gentlemen””. Hij memoreert Mos Def, die het alfabet rapte en doet dit dunnetjes over door het Periodiek Systeem der Elementen te rappen. Hij roemt oude hiphop-helden als KRS One, Slick Rick en Chuck D en dat scoort altijd. Hoewel Scroobius Pip soms wat lastig te verstaan en te begrijpen is, staan op Angels gelukkig een paar nummers die goed en eenvoudig te volgen zijn, zoals ‘Look for the Woman’, waarin Scroobius Pip een (zijn?) relatie beschrijft, die nagenoeg over is, maar door het blijvende houden-van toch standhoudt. ”There’s a weight over me today / Something I have to say / Love you too much to leave / Don’t like you enough to stay”.

Ook ‘Tommy C’ kent een mooie tekst. De woorden beauty en beautiful zijn zware woorden die nogal snel gebruikt worden. Scroobius Pip beschrijft hierop het leven van de comedian Tommy Cooper, die in de jaren ’70 furore maakte in Engeland in de theaters. Cooper trad voornamelijk op met goocheltrucs die meestal mislukten. Dit was uiteraard gewoon ingestudeerd, maar de shows van Cooper waren zó chaotisch, dat het soms leek alsof alles daadwerkelijk misging. Cooper leefde ervoor om mensen te laten lachen en kende hiermee veel succes. Tot 15 april 1984, toen Cooper optrad in het Londense Palladium. Cooper zakte tijdens deze show ineen en het publiek lachte massaal, in de overtuiging dat dit gedeelte bij de show hoorde. Pas veel later kwam het besef dat dit niet bij de show hoorde. Een artiest die leeft om mensen te laten lachen, liet mensen zelfs bij zijn dood lachen. Is er iets mooiers dan dát? vraagt Scroobius Pip zich af.

Dan Le Sac vs Scroobius Pip leken met het nummer ‘Thou Shalt Always Kill’ absoluut op een one-day fly, maar bewijzen met Angels voorlopig echt het tegendeel. Dan le Sac haalt gewoon vette beats uit die Apple van ‘m, zoals in de nummers ‘Rapper’s Battle’ en ‘Angles’. Hij knipoogt naar Radiohead door ‘Planet Telex’ te coveren en te bewerken en het duo weet op deze wijze op een originele wijze te provoceren, na te laten denken, te laten dansen en te laten lachen. Fijn debuut.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Dan Le Sac vs. Scroobius Pip Label:Sunday Best
Wednesday 13 – Skeletons

Wednesday 13 - Skeletons Wednesday 13 – voorheen van the Murderdolls en Frankenstein Dragqueens from...