RECENSIE: She & Him - Volume One

She & Him – Volume One
2008-07-13 Zooey Deschanel is de “She” en beschikt over een verbluffende stem en haar vocalen doen terugdenken aan lang vervlogen tijden. M. Ward is de “Him”, het muzikale brein van She & Him en zijn arrangementen maken van Volume One niets minder dan een tijdloos meesterwerk zoals ze heden ten dagen zelden meer gemaakt worden. Vergeet voor heel even de Duffy’s, Adele’s en Estelle’s van deze wereld, voor een echt unieke en authentieke herwaardering van vroegere vrouwelijke vocale grootheden, moet u bij She & Him zijn. Nog niet alles verandert in goud op Volume One, maar in alles straalt er wel een fijn soort ouderwetse popmuziek af richting de luisteraar.

Volume One is ijzersterk en bevat naast 11 eigen composities een tweetal zeer smaakvolle covers. Smokey Robinsons’s klassieker ‘You Really Got A Hold On Me’ en Beatles’ song ‘I Should Have Known Better’ worden met veel gevoel voor goede smaak uitgevoerd. Meest opvallend hierbij is dat beide songs geen vreemde eenden in de bijt vormen. Dit komt doordat ze omringd worden door eigen nummers die klassiekers in de dop zijn en in alles een authentiekheid ademen die meestal alleen geademd kan worden bij nummers van minstens 30 jaar oud.

De stem van Deschanel heeft een filmische grandeur en bepaalt voor een belangrijk deel de sfeer van het album. Het andere deel komt op conto van M. Ward, hij schreef de prachtige arrangementen en zorgt met zijn beheerste gitaarspel voor de juiste noot. Over Volume One is duidelijk nagedacht en zorgvuldig zijn Deschanel en Ward er in geslaagd om een sfeer neer te zetten die je meteen pakt of juist niet. Hip is het allerminst, maar dat kan ook juist eens fijn zijn, tenminste als je er voor openstaat. Zo is ’Got Me’ een gedateerd aandoende countryachtige ballad die zich ergens tussen Dolly Parton en Dusty Springfield bevindt, maar de invulling is zo smaakvol dat ze ook hier mee weg komen.

‘This Is Not A Test’ is qua vocale harmonieën een opvallend nummer, maar gaat een beetje over the top en dat is jammer. Maar dat zijn slechts kleine oneffenheden op een uitstekend album. Het knappe aan Volume One is dat het van heel klein naar heel groot kan gaan en dat alles binnen hetzelfde spectrum. Zo is de uitvoering van ‘You Really Got A Hold On Me’ heel kleine gehouden, met alleen minimale gitaarbegeleiding, in tegenstelling tot een song als ‘I Was Made For You’ waar de arrangementen weldadig zijn. Toch hebben beide songs overduidelijk het stempel van She & Him, een stempel dat op Volume One zorgvuldig gecreëerd wordt, met als gevolg een tijdloze popparel.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:She & Him Label:Double Six Records
Sofia - Search & Destroy

Sofia - Search & Destroy, a punk lounge experienceIggy Pop's Search & Destroy , The Clash' London Calling , Sex Pistols'...