RECENSIE: Nashville Pussy - From Hell to Texas

Nashville Pussy - From Hell to Texas
2009-02-23 Rock’n’Roll band Nashville Pussy met vuige cd-namen als High as Hell, Say Something Nasty en sinds kort dus ook From Hell to Texas, spreken boekdelen. Dit is een die-hard, doorgewinterde bikerrock’n’rollband die al sinds ’96 rondraced. Blaine Cartwrith, zanger van het zootje en echtgenoot van Ruyter Suys, de leadgitariste, beuken twaalf nummers lang door je speakers. Soms meer groovend dan op voorganger Get Some?, swingender en daardoor nog sterker, soms nog ouderwets ruig. ‘Drunk Driving Man’, een swinger, heeft een duidelijke songstructuur, en is zowaar meezingbaar. Anders is het op opener ‘Speed Machine’ dat toch vooral compromisloos beukt.

Opvallender en nog duidelijker makend dat de band iets meer met roots uit de oude blues wil gaan doen, is het nummer ‘Lazy Jesus’. Geïnspireerd op de zuidelijke blues van midden vorige eeuw, volledig voorzien van bijpassende mondharmonica. Een ander leuk, opvallend nummer is ‘Why why why’, dat mij nog het meest deed denken aan Steppenwolf’s klassieker van weleer.

Een voetnoot bij al deze positieve kritiek moet toch gemaakt worden. Nashville Pussy swingt de pan uit, op dit album zoals op alle eerdere, maar het echte werk gebeurt nog steeds op de podia zoals afgelopen maand weer was te zien in de Effenaar. Daar straalt de band in hun karakteristieke herrie met podiumprestaties waar je u tegen kunt zeggen. Op de cd wordt het toch net iets meer duidelijk dat bijvoorbeeld gitariste Suys toch maximaal drie akkoorden gebruikt en de ritmes van Jeremy Thompson eentoniger blijken dan ze op het podium lijken. Toch slagen ze er maar mooi weer in een goed album af te leveren waarin verschillende facetten van de harde rock’n’roll terug komen.

Eerdere recensies van Nashville Pussy:
- 17-10-2008: Live in Hollywood.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Nashville Pussy Label:SPV