RECENSIE: Chris Joss - Sticks

Chris Joss - Sticks
2009-03-20 De Fransman Chris Joss is een muzikant die zichzelf heeft geleerd verschillende instrumenten te bespelen. Hiernaast is hij producer. Na dj te zijn geweest in Europa begon hij met het uitbrengen van eigen cd’s. Hij heeft onder andere in Parijs en Londen gewoond, waar hij veel ervaring op heeft gedaan tijdens zijn werk als sound engineer. Zowel funk, electro en lounge hoor je terug in zijn muziek en hij is fan van de sitar. De vijfde langspeler heet Sticks en ligt sinds kort in de schappen.

De twaalf tracks die het schijfje telt wisselen elkaar mooi af. Denk aan Zero 7 zonder zang, met wat extra instrumenten en wat minder elektronische geluiden. Op de eerste track wordt de sitar al uit de kast getrokken, om later nog een paar keer (onder andere op ‘Ziggy Twangs’) tevoorschijn getoverd te worden. De rustgevende klanken passen perfect in de rest van de muziek en werken heerlijk als achtergrondgeluid tijdens het lezen, koken of gewoon om te ontspannen.

De cd is afgelopen voor je het weet en leent zich er prima voor om opnieuw gedraaid te worden. Voor nieuwelingen zal het ongetwijfeld een beetje ‘saai’ worden na een aantal nummers. Het gebrek aan vocalen zal een knelpunt kunnen zijn als je er niet aan gewend bent compleet instrumentale muziek te luisteren. Mocht je hier last van hebben, worstel je er dan gewoon even een luisterbeurt doorheen. Een origineel hoogstandje is het niet, maar een goede middenmoter zeker!
Recensent:Kees de Jong Artiest:Chris Joss Label:ESL
Neko Case – Middle Cyclone

Neko Case - Middle CycloneDe alt. country singer-songwriter Neko Case , die we ook kunnen kennen als...