RECENSIE: KRS-One - Survival Skills (met Buckshot)

KRS-One & Buckshot – Survival Skills
2009-11-22 KRS-One behoeft als absolute hiphop pionier geen introductie. Met een aantal knallers met Boogie Down Productions en een hele dosis solo platen, heeft hij een wezenlijke bijdrage geleverd aan het hiphoplandschap. Buckshot is een minder essentiele rapper. Als lid van de formatie Black Moon, maar ook solo, timmert hij echter al een flink aantal jaren aan de weg. Voor hun nieuwste release hebben de heren samengewerkt en geven deze dinosauriers een lesje Survival Skills.

KRS-One is met name bekend vanwege zijn politiek geëngageerde en felle raps. Op Survival Skills gooit hij het, mede onder de invloed van Buckshot, over een andere boeg. Niet alleen klinkt hij minder predikend en meer fun, ook qua beats is het iets anders dan dat we van hem gewend zijn. Dit komt voornamelijk door het blik met bekende producers dat is open getrokken. De self titled opener heeft een moderne donkere beat van Ill Mind. Deze donkere sound is ook verder op de plaat terug te horen.

Ook is er meer ‘zang’ te horen op de plaat. Dit blijkt onder meer uit de eerste single van de plaat ‘Robot’ en het nummer ‘The Way I Live’, waarvoor Mary J Blige is ingehuurd. Zoals altijd vreselijk irritant, maar de R&B invloed blijft gelukkig beperkt. De beat mag er overigens zeker wezen.

Als we een derde van de plaat gehad hebben en de moed bijna in je schoenen is gezakt vanwege het hoge ‘moderne nietszeggende hiphop’gehalte, laat ‘Oh Really’ de zon weer een beetje door de wolken komen. Een erg coole beat van Marco Polo met een heerlijke basslijn. De heren hebben dan de stijgende lijn te pakken en ook ‘Runnin Away’ is de moeite waard. Met een bijdrage van Immortal Technique is het scoren voor open doel en is de toon direct een stuk serieuzer.

DJ Mentplus heeft met de beat bij ‘Think Of All The Thinks’ de meest funky beat van de plaat te pakken. De vetste pianoloop gebruikt Notiz in zijn niet alledaagse en soms futuristische beat bij ‘One Shot’. Een van de meest verfrissende en gave tracks van de plaat en de bijdrage van Pharoahe Monch mag er zijn. ‘Past*Present*Future’ is muzikaal gezien een waardige afsluiter. Tekstueel gezien is er echter niets bijzonders of verrassends te horen en dat is kenmerkend voor de hele plaat.

Op Survival Skills worden kansen optimaal benut, maar ook planken misgeslagen. De plaat heeft een hoog “Been there, done that” gehalte. We hebben van deze heren al zoveel beter gehoord. Je moet de classics even vergeten en je geest vrij maken voor de modernere sound. Al met al komen KRS-One en Buckshot dan met een vrij aardige plaat.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:KRS-One Label:Duck Down Music
Eyedea & Abilities – By The Throat

Eyedea & Abilities - The ThroatMC Eyedea en DJ Abilities uit Minnesota vormen samen het duo Eyedea &...