RECENSIE: Slug & Murs - Felt 3

[Felt] – [Felt 3: A Tribute to Rosie Perez]
2010-02-21 Als Slug van de groep Atmosphere en Murs van de groep Living Legends samenwerken doen ze dit onder de naam Felt. Onder deze naam brengen zij inmiddels hun derde album uit met de toepasselijke titel Felt 3. Daar waar de vorige versies opgedragen waren aan Christina Ricci en Lisa Bonet, is de ondertitel van deze versie A Tribute to Rosie Perez. Alle drie de albums zijn namelijk opgedragen aan een actrice waarmee de rappers het zouden kunnen doen. De drie cd’s zijn niet alleen verschillend door de actrices aan wie ze zijn opgedragen, ook de producers verschillen. Waren de eerste twee albums geproduceerd door bekenden The Grouch (van Living Legends) en Ant (van Atmosphere),voor hun derde album hebben de heren van Felt het iets verder van huis gezocht en hebben ze Aesop Rock aan laten treden. Hoewel dat ook een producer die in het hokje alternatieve hiphop te plaatsen is, en er vanuit dat oogpunt dus geen grote muzikale omslag valt te verwachten.

Tijdens het eerste nummer wordt iedereen even op een echte hiphop manier netjes voorgesteld en dat is wel prettig. Weet je meteen met wie je te maken hebt en wat je van ze kan verwachten. Living Legends, Rhymesayers entertainment en Def Jux (het label waar Aesop Rock onder valt) zijn momenteel de drie grotere spelers binnen de Amerikaanse alternatieve hiphop die flink aan de weg aan het timmeren zijn. En ook al is er recent besloten dat bij Def Jux het roer om zal gaan, door de gevarieerde herkomst van de makers kan de cd bijna gezien worden als een ‘best of independent hiphop’ verzamelaar. En het fijne is dat dit ook op de rest van de cd wordt waargemaakt. Goed uitgedachte nummers, maar duidelijk geen nummers met hit potentie, gewoon strakke hiphop. Niets meer en niets minder. Ook op Felt 3 zijn er weer twee nummers vernoemd naar andere beroemdheden. Ditmaal valt de eer te beurt aan Kevin Spacey en Paul Reubens. Ook die nummers steken niet boven het maaiveld uit. De rappers verheffen nergens hun stem en klinken daardoor redelijk monotoon. Gevolg daarvan is dat je je niet focust op de teksten en alles aan je voor bij laat kabbelen. Op een gegeven moment kan het zelf gebeuren dat je totaal vergeet dat er muziek op staat.

Felt 3 zou bijna een Nederlands concept album kunnen zijn. Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. Alles is zo netjes en volgens de regeltjes alternatief dat je er bijna kribbig van wordt. Nergens echt verrassend en daardoor ook nergens prikkelend op wat voor manier dan ook. Het is leuk voor Rosie Perez dat er een album aan haar opgedragen wordt, maar als je dit album niet beluistert heb je ook niets gemist. Mocht je het wel afspelen dan heb je een half uur na de luistersessie al geen idee meer wat je gehoord hebt. Toch moet daar wel de kanttekening bij dat die luistertijd dan niet onder het kopje verloren tijd valt, want voor een saaie cd is het dan weer een redelijk aangenaam product geworden.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Slug & Murs Label:Rhymesayers Entertainment
Little Red -  Listen to Little Red

Little Red - Listen to Little Red Little Red komt uit Melbourne, Australië. Hun debuut Listen To Little Red...