RECENSIE: Miss Platnum - The Sweetest Hangover

Miss Platnum – The sweetest hangover
2010-04-09 In Duitsland is Miss Platnum al enige tijd in de Top 40 te bekennen. De Roemeens/Duitse zangeres brengt met haar mashup van rap, Balkan en popnummers zeer aanstekelijke en bovenal swingende feestnummers, tracks als ‘Mercedes Benz’ en ‘Give me the flood’ zijn enkele hoogtepunten van haar prille carrière. Twee jaar naar het debuutalbum is het alweer tijd voor een tweede plaat The Sweetest Hangover . Natuurlijk is Duitsland niet groot genoeg en de plaat ziet dus ook hier in Nederland het levenslicht.

Wat op het eerste nummer ‘Why Did You Do It’ als een heerlijke feesttrack begint verzandt echter al snel in haar haast wanhopig klinkende uithalen. Hierna weet ze de heerlijke beat van ‘Bollywood movie’ zo naar de achtergrond te verplaatsen dat je jezelf begint af te vragen wat er in vredesnaam met dat lekkere ritme gebeurt is. Ook het meer ingetogen ‘I’m Broke’ komt niet volkomen tot haar recht, wat in eerste instantie als een heerlijke balkanballad begint eindigt ook in een niet interessant liedje.

Het euvel bij al deze nummers is dat ze lekker klinken, uitnodigen tot dansen en zeker hitpotentie hebben, maar Miss Platnum weet deze potentie overal naar de achtergrond te verschuiven. In ruil hiervoor krijgen we nog meer van haar terug en dat komt de nummers niet ten goede. Ondanks haar zeer aangename debuutalbum weet The Sweetest Hangover bijna geen indruk meer te maken. Zoals wel meer artiesten vindt Miss Platnum zichzelf belangrijker dan de muziek en juist daarmee plaatst ze zichzelf diep in de schaduw van collega balkan artiesten als Shantel en Balkan Beat Box. Mensen die onbekend zijn met Miss Platnum kunnen dan ook beter besluiten om haar debuutalbum alsnog aan te schaffen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Miss Platnum Label:Columbia
Wallis Bird – New Boots

Wallis Bird - New BootsDe 26-jarige Ierse zangeres Wallis Bird had met haar debuutalbum Spoons...