RECENSIE: Brant Bjork - Gods & Goddesses

Brant Bjork – Gods & Goddesses
2010-04-09 Wanneer je naar de hoes kijkt van Gods & Goddesses, het nieuwe album van Brant Bjork zie het al voor je: de opkomende zon boven de woestijn die Palm Desert heet. Het is het begin van een warme dag en achter het stuur van zijn auto zit Brant Bjork, met zijn lange krullen, Bandana en markante snor. Natuurlijk rijden ze op de verlaten Highway in dit desolate gebied. Op de passagiers stoel zit zijn laatste verovering. De radio staat aan en daarop klinkt de ‘Desert Rock’ van de stoner goeroe. Wat kan het leven mooi zijn!

Brant Bjork is vooral bekend geworden om zijn bijdrage als drummer in Kyuss en later Fu Manchu. Die laatste band keerde hij in 2001 de rug toe om zich als soloartiest te kunnen ontplooien. Sindsdien is de man bijzonder productief geweest en Gods & Goddesses is dan alweer zijn negende plaat. Drummen doet hij niet meer, maar Brant zingt niet onverdienstelijk en speelt daarbij ook nog eens gitaar. In de band wordt hij verder bijgestaan door gitarist Brandon Henderson, bassist Billy Cordell en drummer Giampaolo Farnedi.

Het album duurt iets meer dan een half uur, maar dat is ook lang zat. In die tijd voert Brant je mee in een trip naar die vermaarde Palm Desert. De songs klinken over het algemeen vrij kaal en rustig, een spaarzame uitbarsting daargelaten. Op de één of andere manier weet de man toch een snaar te raken met zijn, op jaren zeventig leest geschoeide, stonerrock. Muzikaal haalt hij zijn invloeden uit Hendrix, Hawkwind en uit zijn vorige bands Kyuss en Fu Manchu. Van de bluesy opener ‘Dirty Bird’ tot aan de mooie afsluiter ‘Somewhere Some Woman’ wordt je betoverd door het lome geluid en de prettige stem van Brant. Daartussen vind je songs als ‘Little World’ die wat Hawkwind’ invloeden laten horen en ‘Blowin’ Up Shop’ die enigszins de Kyuss kant op gaat.

Als na acht songs de trip is afgelopen heb ben je blij dat het weer even over is, om na een uur weer te verlangen naar dat half uurtje in de woestijn. Zo blijkt dat Gods & Goddesses toch een verslavende plaat is die je even wegvoert uit de realiteit. Met mate tot je nemen, vergezeld van een lekkere joint of een goed glas is het advies.

Eerdere recensies van Brant Bjork:
- 13-07-2008: Punk Rock Guilt.
Recensent:Jan Didden Artiest:Brant Bjork Label:Cargo