RECENSIE: Revamp - Revamp

ReVamp – ReVamp
2010-08-08 Een kleine schok ging er door metalminnend Nederland toen After Forever er na twaalf jaar de brui aan gaf. Gelukkig zijn de bandleden inmiddels volop bezig met diverse muzikale projecten. Reikhalzend werd er echter uitgekeken naar het debuut van ReVamp, de band rondom zangeres Floor Jansen. Behalve Floor zijn ook ex- After Forever collega Joost van den Broek en Waldemar Sorychta verantwoordelijk voor de songs en het inspelen van de instrumenten. Inmiddels is er een volledige band geformeerd, waardoor ReVamp zich in de toekomst als band zal presenteren en niet als solo project van Jansen.

Het debuut dat simpelweg Revamp heet is al een tijdje uit. De sporen van After Forever zijn natuurlijk door het stemgeluid van Jansen moeilijk te negeren, maar het gaat te ver om Revamp als het vervolg van After Forever te bestempelen. In een aantal nummers wordt nog wel nadrukkelijk teruggegrepen op de eerste platen van After forever, maar in de meeste nummers horen we vooral een dynamische metalband met een frontvrouw die van wanten weet. Er zijn ook nog een paar gasten te horen. Zo is George Oosthoek in de openingstrack “This Is My Hell’ de bijna onvermijdelijke grunter en horen we Bjorn Strid van Soilwork een puike prestatie neerzetten in het snelle ‘Disdain’

Floor gebruikt alle facetten van haar stem en gaat daarbij nog een stapje verder dan bij haar voormalige werkgever. Zo horen we haar soms behoorlijk ruig van leer trekken in ‘Head Up High’ om vervolgens in de toegankelijke powerballad ‘Sweet Curse’ heel lief uit de hoek te komen. In dit nummer wordt ze bijgestaan door Russel Allen van Symphony X, die deze song naar een hoger plan tilt. Een absoluut hoogtepunt op het album. In het emotionele ‘Break’ zingt Floor haar relatiebreuk nog even flink van haar af, zodat ook die spoken uit het verleden verbrand zijn. De teksten zijn overigens op het hele album vrij persoonlijk en nogal donker van aard.

Het debuut van ReVamp is het bewijs dat er leven is na After Forever. Mede door de geweldige produktie van Joost van den Broek spetteren de sterke songs stuk voor stuk. Dat ReVamp ook live sterk uit de hoek kan komen bewees het prima optreden op Graspop. Met deze band kunnen we weer jaren vooruit.
Recensent:Jan Didden Artiest:Revamp Label:Nuclear Blast
Pendulum – Immersion

Pendulum - ImmersionHoera. Op Immersion keert Pendulum voor een groot deel terug naar de...