RECENSIE: Dweezil Zappa - Return of the Son of...

Dweezil Zappa - Return Of The Son Of
2010-08-23 Twee uur en vijftien minuten, dat is de totale duur van deze ‘nieuwe’ cover live cd met veertien nummers gecreëerd door de zoon van Frank Zappa. Dweezil Zappa die in het ziekenhuis niet geaccepteerd werd onder de naam Dweezil, ontfermde zich na ’93, het jaar dat vader overleed, over het muzikale nalatenschap van vader Frank. In de tijd dan Dweezil muziek maakt heeft hij zich gespecialiseerd in het verzamelen van technisch hoogstaande muzikanten uit de gehele V.S. en het uitbrengen van nieuwe versies van vaders muziek. Hierop vormt de nieuwe cd geen uitzondering, wel is het uitzonderlijk dat de cd ondanks de veelzijdige tijdperk waaraan de nummers onttrokken zijn, zowel de makkelijkere als de lastigere nummers van Frank Zappa een plaats krijgen. Dit maakt dat de nieuwe cd voor zowel de oppervlakkige fan als de die-hard verzamelaar aantrekkelijk blijft.

Bij tijd en wijlen rockt de nieuwe cd onmiskenbaar hard. Bijvoorbeeld op ‘Andy’ worden bij benaderen van het einde van het nummer alle registers open getrokken. Opvallend is ook het twintig minuten durende ‘Billy The Mountain’ dat een prestatie van formaat vormt. Leuk en vlot klinkt het samenspel op het Zappaiaanse ‘Magic Fingers’. Toppunt van oppervlakkig fanschap, maar zeer sterk is naar mijn mening bijvoorbeeld het vlotte ‘Bamboozled By Love’, dat dankzij de bluesy vocalen en stuwende loop een sterke aanvulling vormt op het oorspronkelijke werk van Zappa. Ook aangenaam is de iets snelle versie van ‘King Kong’ die de zestiger jaren psychedelica eer bewijst.

Waar het andere coverbands soms aan schort lukt het Dweezil goed om de eer te leggen bij de oorspronkelijke muziek. De lange duur van deze cd bevestigd dat het hier niet gaat om commercieel uitmelken dat bij vele andere artiesten wel het geval is geweest. Deze cd geeft een oprechte, nieuwe kijk in het werk van Zappa en is een must voor fans. Hoewel het altijd concurreren met het origineel blijft komt Zappa hierin wel op onevenaarbare hoogte.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Dweezil Zappa Label:V2 Records
Naturally 7 - VocalPlay

Naturally 7 - VocalPlayA capella is al een bekende term. Naturally 7 probeert met VocalPlay een...