RECENSIE: A New Dawn - Finally...

A New Dawn – Finally…
2010-08-19 A New Dawn uit het Zuid-Hollandse Oud-Beijerland is voor ondergetekende een vrij onbekende band. De gothic metal formatie bestaat uit vijf mannen en twee vrouwen, timmert al een aantal jaren aan de wegen en heeft tot nu toe één volledig album opgenomen. De nieuwste EP heet Finally… en is een voorschot op de nieuwe plaat die later dit jaar uitkomt. Voor de opnamen van dit drie nummers tellende schijfje zijn er twee nieuwe bandleden aangetrokken, welke inmiddels volledig bij de band horen. Het gaat om zangeres Alysia Van Horik en grunter Mike Van Den heuvel. Hierdoor heft de band in één klap drie vocalisten vooraan op het podium staan, want naast de genoemde twee zit ook zangeres Jamila Ifzaren in de band.

De zangeressen worden als elkaars tegenpolen gepresenteerd, wat enigszins overdreven is omdat ze qua bereik niet heel veel uit elkaar zitten. Zingen kunnen de beide dames wel, hoewel ze niet direct tot de toppers gerekend moeten worden. Openingsnummer ‘Desire’ heeft absoluut zijn momenten, er wordt goed gezongen al heb je wel idee dat Iron Maiden model heeft gestaan voor de riffs. Ook bij het volgend nummer ‘Masque Of The Red Death’ heb je het idee dat je de riffs al kent. Ook moet gezegd worden dat de zang in dit nummer soms behoorlijk irriteert, wat tevens komt doordat het nogal bovenop de muziek ligt. Het begin van ‘Final Verdict’ is veelbelovend; een vette riff en aan Orphanage denkend zangwerk maakt het begin de moeite waard. Halverwege gaat het nummer in een rustig stuk over, waarna het weer stevig doortrekt. Bij dit nummer heb je het gevoel dat men wat veel ideeën in één song wilde steken. Het maakt dat het nummer niet echt blijft hangen. Het grootste euvel van deze EP is dat het geluid slecht in balans is; de zang ligt teveel op de voorgrond, waardoor de muziek behoorlijk naar de achtergrond gedrukt wordt.

Finally… laat horen dat er nog flink wat moet gebeuren voordat de A New Dawn klaar is om door te breken. De matige productie speelt de muziek parten en dat is echt heel jammer. Een goede producer moet hier veel meer uit kunnen halen, want het talent is zeker aanwezig.
Recensent:Jan Didden Artiest:A New Dawn Label:Eigen Beheer
Judas’ Wolf - The Forever Road EP

Judas Wolf - The Forever RoadEen jamsessie met Collin Burgemeestre op gitaar en Joop Lammerts op drums...