RECENSIE: Junip - Fields

Junip - Fields
2010-09-30 José González, de Zweeds-Argentijnse singer-songwriter die bekend werd met het stille ‘Heartbeats’ uit 2006, geeft zelf niet enorm veel werk uit. Voordat hij bekend werd, vanaf 1999, speelde hij echter al in een driekoppige band genaamd Junip, waarin González zelf zong en gitaar speelde, maar ook ondersteund werd door drums en moog synthesizer. Erg bekend is de groep nooit geworden, voornamelijk doordat González zich focuste op zijn solo carrière, maar ook doordat het werk van de groep lang bestond uit één EP stammend uit 2005. Mei 2010 verscheen er echter opeens een EP van de band, die aangekondigd werd als voorloper op het volledige debuutalbum van de band. Fields is de naam van dit album geworden.

Opvallend is dat het gevoel van de muziek van Junip weinig verschilt van de muziek van González zelf. De nummers zijn behoorlijk meditatief in opbouw en lijken een verloop te hebben dat we ook kennen van de nummers op Veneer. Wat wel verschillend is, is de enorme geluidsmuur die González soms om zich heen bouwt. Ook wordt er meer geëxperimenteerd door Junip, op bijvoorbeeld het langgerekte ‘Without You’, waar veel invloeden van de vroege progrock te horen zijn, of het meer op rock & roll geïnspireerde ‘Howl’. Ook is er meer psychedelica te horen op bijvoorbeeld de opener ‘In Every Direction’. Niet alle experimenten lukken goed: bijvoorbeeld ‘It’s Alright’ klinkt misplaatst tussen het eerdere werk op de cd, dankzij een wat beperkter instrumentarium. Ook kan, wat ondergetekende betreft, gesteld worden dat een opvolger voor hitsingle ‘Heartbeats’ niet op dit album te vinden is. Wel is de plaat minder melancholisch en zijn er weer vette loopjes te horen zoals op het druk-ritmische ‘Sweet & Bitter’.

José González is terug met hetgeen hij nodig had: een band. Hoewel de nieuwe cd niet het niveau van Veneer haalt, lijkt dat ook niet de primaire insteek van Junip. Alleen al de psychedelische artwork van het album bevestigd dit. De band experimenteert op Fields veel en geeft het debuutalbum daarmee een warme gloed. Hoewel de hoofdrolspeler González heet, maakt zijn band het af.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Junip Label:City Slang
Weezer - Hurley2

Weezer - HurleyReeds achttien jaar brengen de vier uit Californië afkomstige nerds van...