RECENSIE: Ozark Henry - Hvelreki

Ozark Henry – Hvelreki
2010-12-06 Na het verschijnen van zijn vijfde studio album The Soft Machine (2006), besloot Pieter Goddaer alias Ozark Henry dat dit album het einde van een tijdperk moest zijn. Het was zijn laatste werk voor Sony en het was tijd voor een sabbatical. De Belgische singer/songwriter wilde reizen en zijn muzikale horizon verbreden. Er moest een frisse wind door zijn muzikale landschap gaan waaien. Na zijn vele reizen kwam hij terug met een koffer vol nieuw materiaal. Het resultaat is te horen op Hvelreki (een IJslandse gelukwens) wat staat voor; 'Moge een complete walvis aanspoelen op jouw strand'.

In tegenstelling tot zijn eerdere platen besloot Ozark de productie niet in eigen hand te houden. Producer Martin Glover alias Youth (o.a. U2, Depeche Mode, The Verve) werd benaderd en het nieuwe materiaal werd uitgewerkt. In september 2010 verscheen met 'This one`s for You' de eerste single van het nieuwe album. Hoewel het nummer voor Ozark Henry begrippen wat eenvoudig klonk, bleek zijn kenmerkende geluid gelukkig wel weer aanwezig.

'This one`s for You' wordt op Hvelreki gevolgd door 'Eventide', die duidelijk beter uitgewerkt is dan de single. De eveneens rustige opbouw mondt uit in een stevige climax, waarbij opvalt dat het muzikaal gezien in de lijn van de single ligt. Het lijkt hierdoor alsof je naar één lange track luistert. Naast het nieuwe werk valt op dat 'Godspeed' inmiddels al voor de derde keer op de tracklist staat. De nieuwe versie is langer, meer gepolijst, maar ook beter uitgewerkt. Wederom blijkt 'Godspeed' een geweldig nummer.

Hvelreki is niet alleen een commercieel album dat doet denken aan acts als Coldplay en Snow Patrol, er is ook een ongepolijste kant. 'Air and Fire' is bijvoorbeeld een stevige song met rauwe gitaarklanken en agressieve drums. 'Memento' had niet misstaan op een album van The Cure en 'See the Lions' heeft veel weg van de Ozark uit vroeger tijden.

Het zesde studio album van Ozark Henry is geen ommekeer in zijn repertoire. Hvelreki staat meer symbool voor de perfectionering van zijn eerdere werk. De toevoeging van strijkers zijn een verrijking voor de bekende sound, die hierdoor lekker vol klinkt. Kenmerkend voor Hvelreki is ook de structuur van de songs. Vanuit een ingetogen begin weet Ozark elke track uit te bouwen tot een schitterende climax. Hoewel Hvelreki hier en daar misschien wat commercieel lijkt, bewijzen de hoogtepunten 'A Night Sea Journey', 'Hvelreki' en 'Yours and Yours Only' met hun gelaagdheid het tegendeel.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Ozark Henry Label:EMI Music
Suede – The best of

Suede - The Best Of Suede heeft een enorme invloed gehad op de muziek in de jaren 90. De band...