RECENSIE: Motörhead - The World is Yours

Motörhead – The Wörld is yours
2010-12-24 Er is maar één band ter wereld die een zin kan scanderen als “Rock ’n roll Music is the true religion, never let you down you can dance to the rhythm” zonder aan geloofwaardigheid in te boeten en dat is Motörhead. De Britse driemanformatie rond hardrockicoon Ian ‘Lemmy’ Kilmister blaast dit jaar vijfendertig kaarsjes uit en viert dit met haar twintigste plaat. Als je weet dat Ozzy Osbourne, die andere Britse legende van de hardrock, The Wörld is Yours al noemde in zijn top drie beste platen van 2010, weet je dat het niet mis kan gaan.

Lemmy, die overigens al die jaren terug begon als roadie van The Jimi Hendrix Experience, laat er geen gras over groeien en trapt stevig af met ‘Born to Lose’. De aloude sound gaat hier alweer als een pletwals over je heen en maakt de kwajongen in je wakker. De drang om hierbij een cowboyhoed op te zetten, een lange snor te laten groeien en enkele geuten whisky achterover te slaan is daarbij onoverkomelijk. Nergens word je echt verbaasd, want het is allemaal nog steeds op en top Motörhead. Wanneer je bijvoorbeeld luistert naar het donkere ‘Brotherhood of Men’, denk je algauw terug aan hun klassieker ‘Orgasmatron’, en zo kan je bij ieder nummer ongetwijfeld een reeds bestaand nummer noemen dat er enorm veel gelijkenissen mee vertoont. Laat het nu net de kunst zijn die deze band als geen andere beheerst dat ze zich dit kunnen veroorloven zonder ook maar één moment te gaan vervelen. Dat er overigens nog steeds niet te sollen valt met Lemmy horen we in nummers als ‘Outlaw’ en ‘Bye bye bitch bye bye’. ‘I know how to die’, ‘Waiting for the snake’ en ‘Rock ’n roll music’ zorgen daarboven voor nog wat extra peper –waarbij heerlijke gitaarsolo’s niet geschuwd worden- en je krijgt opnieuw een kruidige hardrockplaat van jewelste, zonder pretentie, zonder overbodigheden, rechtaan rechtuit, puur en simpel.

The Wörld is Yours bewijst dus nog maar eens dat Motörhead nog steeds behoort tot de topklasse binnen een genre dat de band grotendeels zelf de kleur en betekenis gegeven heeft die het verdient, ondanks de niet zo jeugdige leeftijd van de heren –Lemmy is reeds vierenzestig jaar jong. Geen baanbrekend werk, maar een meer dan degelijke vervollediging van hun repertoire.

Eerdere recensies van Motörhead:
- 26-08-2008: Motörizer.
Recensent:Bram De Wulf Artiest:Motörhead Label:EMI Music