RECENSIE: Bruno Mars - Doo-Wops & Hooligans

Bruno Mars – Doo-wops & Hooligans
2011-02-20 Je kan gerust zeggen dat 2010 het jaar van Bruno Mars was. Na enkele jaren voor artiesten als Sugababes, Brandy en Flo Rida geschreven te hebben scoorde Bruno in 2010 de ene hit na de andere. Als tekstschrijver was hij verantwoordelijk voor Cee Lo Green zijn ‘Fuck you’ , als gastzanger zong hij het refrein van B.O.B. zijn ‘Nothing on you’ en Travie McCoy zijn ‘Billionaire’ in. Stuk voor stuk nummers waar je simpelweg niet omheen kon. Als klap op de vuurpijl knalden de eerste twee singles van zijn debuutplaat Doo-Wops & Hooligans ook grandioos de charts in. Het slijmerige ‘Just the way you are’ en ‘Grenade’ waren enkele weken niet meer van de radio af te slaan.

Met name deze laatste twee singles blijken tekenend voor Doo-Wops & Hooligans . Bruno Mars bespreekt uitvoerig zijn liefdesleven en heeft de ene keer, op ‘Talking to the moon’, het idee dat hij door zijn grote liefde nooit gehoord wordt. Een volgend moment wil hij duidelijk maken, op ‘Count on me’, dat wat er ook gebeurt hij altijd klaar zal staan voor zijn vrienden.

Wie of wat zijn grote liefde ook is, het is jammer dat deze zo’n prominente plek inneemt op dit debuutalbum. Na drie liedjes met deze over-the-top boodschap begint de muziek rondweg te irriteren. Gelukkig zijn er met het swingende ‘Runaway baby’ , het Damian Marley refrein op ‘Liquir Store Blues’ en de gastbijdrages van Cee Lo Green en B.O.B. op ‘The other side’ zeker enkele positieve momenten te vinden. Het toont alleen aan dat Bruno Mars op zijn sterkst is als tekstschrijver of met een flinke schare gastartiesten aan zijn zijde. Een album dat volledig op eigen kracht gedragen wordt is gewoon teveel van het goede voor deze zanger.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Bruno Mars Label:Warner
Arquettes – Wave On

Arquettes - Wave OnHet Gentse kwartet Arquettes bracht vorig jaar in eigen land Wave On uit....