RECENSIE: The Sidekicks - Makers of Nothing

The Sidekicks – Makers of Nothing
2011-02-17 Zo vlak voor carnaval wordt er vanuit Brabant altijd een bak met feestkrakers uitgestort over Nederland. Gelukkig komt er ook nog wat anders uit de zuidelijke provincie, die onlangs werd verkozen tot de gezelligste van Nederland.

Neem nu de heren van The Sidekicks. Zo aan het begin van het jaar lanceren zijn hun tweede EP Makers of Nothing. De jongens presenteren vier liedjes van een kwaliteit die in ieder geval boven de carnavalskrakers uitstijgt.

The Sidekicks willen verrassen met hun nummers. "Luisteraars willen we scherp houden door niet te veel in herhaling te vallen", schrijven ze. Maar het tegenovergestelde gebeurt, direct al bij het eerste nummer, ‘Leave Your Friends Alone’. De tekst staat ronduit op repeat en ook het op zich catchy gitaarloopje wordt eindeloos herhaald. De drums en bas vloeien meer mee, dan dat ze de plaat uit de herhaling slepen. De enkele keer dat de drummer we kiest voor een ander tempo, zwijgt de rest van de band op een ongemakkelijk moment, zodat het gevoel van herhaling blijft.

Jammer is ook dat de loopjes van de gitaar over de hele EP gezien niet heel sexy zijn. Ze zijn wat simpel. Dat wordt gelukkig aardig gecompenseerd door de dansbare en stevige drumpartijen. Toch zit er te weinig diepte in de afzonderlijke nummers. Het is vaak wat vlakjes en de momenten waarop de afzonderlijke bandleden moeten uitblinken worden niet optimaal gebruikt. Het ontbreekt een beetje aan durf.

Eigenlijk heeft alleen ‘Time to Think’ wat extra’s dat het nummer naar een hoger niveau tilt. Een goede dosis swing in het couplet wordt afgewisseld met een rustiger, uitermate sappig en evenwichtig refrein. Het is een van de weinige momenten dat de zang van Joost Ariëns naar voren komt op de juiste manier.

Vervelend is dat de nummers allemaal wel de potentie hebben van goeie platen. Het juiste gevoel is er, net als de juiste toon en swing. Het ontbreekt aan een extra stap, een extra stukje creativiteit. En dus aan een extra stuk durf, waarbij zeker de basgitaar en de zang een stuk meer mogen experimenteren. The Sidekicks moeten echt meer uit zichzelf kunnen halen dan wat ze op Makers of Nothing doen.

Eerdere recensies van The Sidekicks:
- 19-04-2008: Life is Ordinary.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:The Sidekicks Label:Eigen Beheer